2 weekjes Dubai (Oman) - Veerle en Raf

6 april tot en met 13 april 2015
6 april tot en met 12 april 2017

Dag 6: daguitstap naar Abu Dhabi - Sjeik Zayed Moskee

Op het menu van vandaag staat een daguitstap naar Abu Dhabi. Vooral de Sjeik Zayed Moskee zou prachtig zijn.

We begeven ons 's morgens naar het plein waar de bussen naar Abu Dhabi vertrekken maar komen daar te weten dat we met ons 7 beter een gezinstaxi kunnen nemen. Iets duurder maar sneller en comfortabeler. We gaan akkoord met een van de chauffeurs en weg zijn we voor een rit van een tweetal uur.

In Abu Dhabi aangekomen, vragen we de chauffeur om ons te droppen bij het Heritage Village. Onderweg daar naar toe, proberen we even of we het Emirates Palace zouden kunnen bezoeken, het sjiekste hotel van Abu Dhabi, maar aan de ingang wordt ons duidelijk gemaakt dat er vandaag geen bezoek mogelijk is en dat we ook anders niet zouden toegelaten worden omdat we toch wel te casual gekleed zijn ...

Aan het Heritage Village hebben we een mooi uitzicht over de skyline van Abu Dhabi. Het village zelf is misschien wel leuk en interessant maar we zijn er net op de middag en alle medewerkers genieten van een middagpauze. Bovendien is het echt bloedheet vandaag en verkiezen we om, na een vluchtig bezoek aan het dorp, zoveel mogelijk in de schaduw van wat bomen te luieren.

We genieten terplekke van een lunch van de lokale "frituur" en besluiten dan om de nabij gelegen Marina Mall te gaan bezoeken. Het is maar een kilometertje wandelen maar het is zo heet dat we snel ingaan op het aanbod van een particulier om ons te brengen tegen een kleine vergoeding.

In de mall doet iedereen zijn ding en ben ik blij dat we na een tijdje kunnen vertrekken naar het eigenlijke doel van onze daguitstap: de Sjeik Zayed moskee, de grootste moskee van de Verenigde Arabische Emiraten en je kan hem bezoeken als niet-moslim.
Sjeik Zayed Moskee
Nog enkele cijfers over deze moskee: Het is echt een fantastische moskee. Voor we binnen mogen moeten de vrouwen in het gezelschap eerst nog een zwart kleed met kap lenen. Mijn korte broek is lang genoeg, tot net over de knieŽn is blijkbaar voldoende.

We zijn er niet alleen. De moskee is een echte trekpleister voor moslims en niet-moslims. We sluiten aan bij een groep voor een rondleiding en krijgen van onze gevatte gids een heel leuke rondleiding met tal van weetjes.

Na de rondleiding dwalen we nog een beetje rond in de moskee en in de omliggende tuinen en bekijken we ook even het graf van Sjeik Zayed, grondlegger en eerste president van de Verenigde Arabische Emiraten.

We moeten wel nog even blijven want naar het schijnt is de moskee 's avonds prachtig verlicht en dat blijkt een understatement te zijn! Vanaf het vallen van de duisternis wordt de moskee mooier en mooier verlicht. Het is echt fantastisch mooi. Je waant je net in een sprookje van 1001 nacht.

Jammer genoeg kunnen we niet blijven kijken want we moeten nog een heel eind terug naar Dubai. We nemen weer een gezinstaxi (met vrouwelijke chauffeur en dat kom je niet vaak tegen) en laten ons terug naar Dubai voeren. In Dubai aangekomen laten we ons afzetten bij een Libanees restaurant en genieten daar van een lekker diner.

Daarna gaan we hotelwaarts want het was toch weer een vermoeiend dagje.