2 weekjes Dubai (Oman) - Veerle en Raf

6 april tot en met 13 april 2015
6 april tot en met 12 april 2017

Dag 7: Jumeirah moskee - bezoek aan Burj Khalifa

Jumeirah moskee Deze laatste volledige dag in Dubai moet letterlijk de top-dag worden want we hebben tickets gereserveerd voor een bezoek aan de Burj Khalifa, het hoogste gebouw ter wereld. We boekten tickets voor de sessie rond zonsondergang omdat we dan zowel het zicht bij daglicht als in het donker hebben en omdat we hopen een mooie zonsondergang te zien boven de Perzische golf.

De jeugd vindt dat ze een rustvoormiddagje verdiend hebben en slapen lekker uit en gaan daarna wat in het zwembad plonsen bij Elke thuis. Wij staan op tijd op en rijden naar de Jumeirah moskee. De enige moskee in Dubai die je als niet-moslim kan bezoeken.

De moskee is veel kleiner dan de Sjeik Zayed moskee van gisteren, maar ook heel mooi ingericht. Een groot verschil is de manier van rondleiding. In Abu Dhabi was het een vlotte kerel die met de nodige flair en humor veel weetjes over het gebouw wist te vertellen. Nu krijgen we een rondleiding van een Britse vrouw die zich tot de islam bekeerd heeft.

Veel rondleiding is er niet want uiteindelijk is een moskee vooral één grote centrale gebedsruimte en dat heb je dus snel gezien, maar daarna volgt er een boeiende uiteenzetting over de islam. Ik ben een volledige islam-leek en vind haar uitleg echt boeiend. Ik leer veel bij over de gebruiken en de rituelen van de moslims. Er is ook mogelijkheid tot vragen stellen en zelfs de meer netelige kwesties worden niet uit de weg gegaan. Bij de antwoorden kan ik me echter niet altijd van de indruk ontdoen dat er nogal glad naast bepaalde zaken rond gefietst wordt.

Na het bezoek aan de moskee wandelen we terug richting hotel. Nu zien we Dubai eens van de niet-toeristische kant. We wandelen nu door het Iraanse kwartier en zien daar weer een heel andere bouwstijl.

Na de middag rijden we allemaal samen richting Dubai centrum. We spreken af in Dubai Mall aan de ingang van "At the top", het bezoek aan de Burj Khalifa. Met zijn 828m en zijn 160 verdiepingen is hij het hoogste gebouw van de wereld.

Na het afhalen van onze bestelde tickets, wandelen we naar de lift die ons naar het uitkijkplatform op de 124ste verdieping zal brengen op 456m hoogte. De lift is zeer stil maar razendsnel (10m/sec!).

Het uitzicht van op de toren is indrukwekkend. We bekijken Dubai op ons gemakje want we moeten hier nog wel een tijdje blijven rondhangen tot de zon ondergaat. Als de zon dan uiteindelijk begint te zakken, zorgt ze voor een mooi kleurenpallet boven "The World", opgespoten eilanden voor de kust van Dubai die de wereld zouden moeten voorstellen maar waar je wel veel verbeelding bij nodig hebt.

Als de zon dan helemaal onder is en de lichten aangaan in Dubai stad, verandert het beeld volledig. Een heel ander uitzicht en ik vind het nachtzicht veel mooier.

We gaan natuurlijk niet naar beneden vooraleer we de reuze dansende fontein aan de voet van de toren in actie hebben gezien. Het ziet er van hierboven al geweldig uit, benieuwd wat het van beneden zal geven.

We zijn nu wel lang genoeg boven gebleven en nemen de lift terug naar beneden. We gaan naar een restaurant met een mooi zicht op de Dubai fontein en hebben er een lekker afscheidsmaal van Dubai. Tijdens het eten kunnen we de indrukwekkende fonteinen nog een paar keer in actie zien en zeker ook horen!

Na het eten, slenteren we nog even door Dubai mall en kopen onze laatste Dirhams op, maar eigenlijk zijn we daar wat te laat voor want de winkels beginnen langzaamaan te sluiten.

We keren dus maar naar ons hotel terug voor onze laatste nacht in Dubai.