Dwars door Oeganda 2019 - Raf

26 februari tot en 9 maart 2019

Dag 11: lange terugrit naar Entebbe

We hebben een lange dag voor de boeg vandaag. We moeten ongeveer 375 kilometer rijden naar Entebbe om daar om middernacht onze terugvlucht naar Brussel te nemen.

Ondanks dat we niet te vroeg gaan vertrekken, sta ik toch op tijd op en neem rustig de tijd om mijn bagage te organiseren voor de terugvlucht. Na het ontbijt is het dan tijd om te vertrekken. We nemen eerst nog afscheid van Filip en Peggy, zij verlengen hun reis in Oeganda met een paar dagen en trekken nog naar de mooie Sipi watervallen en naar Jinja.

Eerst rijden we terug richting Murchison Falls NP tot in Karuma. Daar hebben we vanuit onze bus een mooi zicht op de Karuma Falls op de Victoria Nijl.

Karuma Falls op de Victorianijl

Rond de middag stoppen we iets voorbij Kibangya bij een restaurantje met een uitgebreide souvenir-afdeling. Ik vermoed dat Amos hier een procentje ontvangt want ik zie hem heel amicaal langs de kassa passeren. Buschauffeurs op heel de wereld hebben blijkbaar dezelfde trucjes om wat bij te verdienen!

Ik neus wat rond en vind een leuk souvenir voor Veerle voor exact 10 USD, de dollars die ik nog over heb en zou willen uitgeven. Als ik met het souvenir richting kassa ga, valt echter mijn frank, dat mijn portefeuille nog in de bus ligt. Dommerik! Dan zal het iets voor straks worden in Entebbe of op de luchthaven.
Om de opkomende honger te stillen koop ik enkele samosa's. Ze smaken me heerlijk.

En dan is het weer verder rijden tot we Kampala naderen en het verkeer drukker en drukker wordt. Amos weet de ergste file te vermijden door een parallelweg te nemen en redelijk vlot komen we op de ring rond Kampala terecht die, met Europese steun, nog volop in aanleg is. Van de ring gaan we over naar de splinternieuwe autostrade tussen Entebbe en Kampala. Deze snelweg werd door de Chinezen aangelegd. Op een mum van tijd was deze snelweg klaar in tegenstelling tot de afwerking van de ring rond Kampala met de Europese steun die nu al jaren aansleept. Het Chinese verhaal heeft echter een donker kantje zoals je in dit artikel kan lezen: "Find the differences: a road in Uganda laid out by China or by Europe".

Uiteindelijk komen we na een vrij vlotte rit aan in Entebbe. We hebben gereserveerd bij Goretti's Pizzeria en Bar aan een strandje langs het Victoriameer. Hier gaan we nog een paar uur wachten voor we naar de luchthaven vertrekken. Ik wandel even rond in de buurt maar veel valt er niet te beleven. Jammer genoeg kunnen we niet langs het meer tot aan de Botanische Tuinen wandelen want die had ik anders graag nog wel even willen gaan bezoeken. Er zit niet anders op dan rustig afwachten op ons strandterras.

Frans bestelde op voorhand voor heel het gezelschap pizza maar vreesde dat dit voor een grote groep als de onze te lang zou gaan duren en maakte er dan maar friet met brochettes van voor de hele groep in de hoop dat dit sneller zou lukken. Jammer maar helaas, ook dit duurt eindeloos lang. Gelukkig is het gezelschap goed, de pintjes koud en begint er een enthousiaste Oegandese band het beste van zichzelf te geven.

Nadat iedereen uiteindelijk gegeten heeft en sommigen onder ons hun beste dansmoves showden, vertrekken we tegen 21 uur naar de luchthaven. Eerst nog even van Bernard afscheid nemen want ook hij blijft nog een paar dagen langer in Oeganda om wat kennissen op te zoeken.

Op de luchthaven aangekomen is het een heel gedoe om met onze grote fietsdozen en onze bagage tot bij de incheckbalie te geraken. Ze zien ons daar graag komen! We kunnen uiteindelijk allemaal inchecken maar krijgen te horen dat het waarschijnlijk niet zal lukken om onze fietsen op hetzelfde vliegtuig te krijgen. We laten ze gestapeld in een hoek van de incheckruimte achter en zullen morgenvroeg dan wel zien.

Uiteindelijk zijn we goed op tijd aan de gate en heb ik nog wat tijd om mijn dollars en laatste Oegandese shillings op te kopen aan wat souvenirs.

Mooi op tijd vertrekt onze Brussels Airlines vlucht BEL465 om middernacht naar huis. Nog 8 uur vliegen en we zijn terug thuis.