Dwars door Oeganda 2019 - Raf

26 februari tot en 9 maart 2019

Dag 5: ochtendsafari in Queen Elisabeth NP - verplaatsing met bus en fiets naar Fort Portal

20 voor 6 worden we wakker want om 6 uur worden de safarigangers aan het ontbijt verwacht en moet alles ook al ingepakt zijn want we komen erna niet meer terug naar de lodge.

Onder begeleiding van een kampmedewerker stappen we van onze tent naar de eettent, we moeten dit onder begeleiding doen wegens het risico op ontmoetingen met allerlei beesten.

Na het ontbijt stappen we in koerspakje op de bus. Het is eens wat anders in koerstenue op safari!

Eerst moeten we nog tickets gaan kopen om dan naar een andere gate te rijden voor het begin van onze trail. Jammer genoeg is er geen ranger ter beschikking om met ons mee te rijden en daar gaat onze kans op het spotten van leeuwen. Met ranger is het al moeilijk hier, zonder ranger wordt dat bijna een mission impossible.

Ik heb niet zo'n hoge verwachtingen van de safari want toen wij, bij ons vorige bezoek hier, een ochtendsafari deden (met ranger) was een groepje leeuwen zowat het enige dat we op een hele voormiddag zagen. Maar dat blijkt deze keer reuze mee te vallen. We zien heel veel Oeganda kobs, waterbokken en wrattenzwijnen. Hier en daar komen we ook wat buffels tegen en soms in de verte enkele olifanten. Tot we plots een grote kudde olifanten opmerken en die lopen recht naar de trail. Amos rijdt rustig verder en even later zitten we bijna midden in de kudde van wel een 20tal olifanten met nog enkele hele kleintjes erbij. Dit is echt mooi!

Olifanten in Queen Elisabeth National Park

Na deze topontmoeting, rijden we verder tot bij een stopplaats waar sommigen wat souvenirtjes kopen en waar ik van de gelegenheid gebruik maak om een paar mooie foto's te maken van enkele kleurige wevervogels.

Na de stop rijden we terug richting gate en spotten nog heel wat dieren maar niets speciaals meer. Als we het park verlaten zetten we koers naar het startpunt van de fietstocht van vandaag. We rijden daarvoor een 60tal kilometer naar het noorden langs Kasese. Daar draaien we een onverharde weg in maar dan rijdt een van de minibusjes lek. De eigenlijke start van de trail is niet ver dus beslissen we om van daaraf al te beginnen fietsen.

Eerst krijgen we een afdaling maar dan volgt er een lange klim van in totaal een 13 kilometer bergop met een 400m hoogteverschil. Het is nergens overdreven zwaar maar het parcours leent zich wel om wat sportiever te fietsen. Ik ben na een tijdje op pad met Kurt en Walter. Op het steilste stuk van de klim laat ik Kurt (en Walter mij) rijden en is het ieder voor zich. Boven op de klim ligt een dorp en twijfel ik om de rest op te wachten maar Kurt valt nergens te bespeuren en ik begin dan ook maar af te dalen maar na een paar honderd meter zie ik hem terug omhoogklimmen. We fietsen dan samen terug naar de top en wachten daar op Walter en Jan.

Van hieraf fietsen we dan met zijn vieren verder tot we tussen de theeplantages Frans tegenkomen met een welgekomen bevoorrading. We nemen daar even onze tijd maar als de andere fietsers beginnen toe te komen maken we plaats en rijden verder.

Fietsen door een theeplantage We duiken nu een valleitje in met een wankel bruggetje over een riviertje. We besluiten om dat maar te voet te nemen. Na het bruggetje is het steil, single track naar boven en besluit ik eens door te trekken. Boven gekomen draai ik een breder pad op maar dat is ook nog steil. Dat valt tegen! Maar niet klagen, doorrijden!

Bovengekomen blijkt alleen Kurt nog bij mij te zijn. Even overleg en snel zijn we het eens. We gaan er eens een lap op geven. Het is van daar nog een tiental kilometer naar de lodge waar we kunnen lunchen en die 10 kilometer geven we serieus van katoen. Moe maar content komen we aan op de luxueuze lodge van een Duitser (Kluges Guestfarm) waar we iets fris drinken en dan aanschuiven voor een bord heerlijke spaghetti.

Een voor een druppelen de andere groepjes binnen. Als de laatsten ook aan de spaghetti zitten, besluiten wij al met een groepje te vertrekken. Naast de 4 van het begin pikken ook de tweede Jan en Kris aan. Aan een rustig tempo fietsen we de resterende 15 kilometer naar Fort Portal.

In de stad aangekomen passeren we een chique restaurant met een mooi terras en dan valt natuurlijk snel de beslissing om hier te stoppen om de dorst te laven. We hebben vanop het terras een goed zicht op de baan en roepen de rest van de deelnemers mee op het terras als ze voorbijkomen. Het is een gezellige stop.

Na een tijdje is het tijd om verder te rijden naar onze slaapplaats bij de nonnetjes. We verblijven twee nachten in het Lisieux Guest Centre. Bij aankomst poetsen we onze fietsen wat en dan is het tijd voor een frisse douche en een stevig avondmaal. Het is ook hét moment om al wat koerskledij te laten wassen want we blijven hier twee nachten en de nonnetjes verdienen daar graag een centje mee bij. Alleen mijn Broederlijk Delen shirtje was ik snel zelf even uit want dat heb ik morgen nodig voor ons tweede projectbezoek.

Later op de avond neem ik ook even de tijd om een tweede verslagje te maken en door te mailen naar mijn sponsors. Dat lukt wel pas rond een uur of 12 's nachts als de anderen allemaal al lang slapen want dan is de wifi niet overbelast en kan ik wat foto's meesturen.