IndonesiŽ-reis Veerle en Raf

(Inleefreis met 11.11.11.)

20 juli tot en met 11 augustus 2018

Dag 13: projectbezoek in Benoa Bay (ForBALI)

Java-apen in het Monkey Forest in Ubud Aangezien we vandaag pas tegen de middag een afspraak hebben met de mensen die we gaan bezoeken en we niet zo ver hoeven te reizen, zouden we wat kunnen uitslapen en eventueel wat luieren bij het zwembad van het hotel. Dat is echter niet onze aard en dus staan we toch maar weer rond 7u op en nemen een vroeg ontbijt. We hebben gisteren namelijk op internet gevonden dat op 15 minuutjes wandelen van het hotel een leuke toeristische bezienswaardigheid ligt, namelijk het Monkey Forest.

Het Monkey Forest is een 12.5 ha relict van het oorspronkelijke Balinese regenwoud vlak in het centrum van Ubud waar een 700-tal apen (Java-apen) leven en een paar mooie tempels liggen. We besluiten om deze uitstap rustig onder ons tweetjes te doen. Na 12 dagen groep zijn we wel eens toe aan een rustig moment zonder groepsdruk.

Na een korte wandeling van een kwartiertje komen we aan bij de ingang van het mooi verzorgde domein. Jammer genoeg hebben we gisteren niet goed gekeken op internet en blijken we een kwartiertje te vroeg aan de ingang te staan. Het domein gaat pas om 8u30 open.

We wachten dan maar even rustig af en stipt op tijd kunnen we een ticket kopen en het Monkey Forest binnen gaan. Het is er vanzelfsprekend nog heerlijk rustig. De apen waarvoor je overal gewaarschuwd wordt dat ze zo agressief kunnen zijn, zitten echt overal. Maar aangezien ze net te eten hebben gekregen, schenken ze totaal geen aandacht aan ons en kunnen we er probleemloos langs en soms tussendoor wandelen. We nemen rustig onze tijd om ze gade te slaan. Vooral de spelende kleintjes zijn toch wel erg leuk om bezig te zien.

Het Forest zelf is niet zo groot maar bij het riviertje dat er centraal doorheen loopt, krijgen we toch een echt jungle-gevoel door de prachtige plantengroei. De oude centrale tempel is ook erg mooi maar kan je alleen maar van buiten het hek bekijken. Na een uurtje is het tijd om terug naar het hotel te wandelen. Het was een korte maar leuke uitstap.

Nu is het weer de bus op voor een niet zo lange rit naar Sanur aan de kust. We nemen er onze intrek in het Akarsa Transit hotel. We moeten pas om 12 uur op onze plaats van afspraak zijn en dus hebben we nog even tijd om tot aan het strand te wandelen. Het is een korte wandeling door wat steegjes tot op een leuk strand. Tijd om te zwemmen hebben we echter niet meer. We kijken er maar wat rond en smeden plannen om morgen terug te komen om dan te zwemmen.

Nu is het echter tijd om te vertrekken naar ons volgende projectbezoek. We rijden met onze bus langs de vrij nieuwe (2013) Bali Mandar Toll Road over Benoa Bay langs de internationale luchthaven naar een klein haventje aan de baai. We moeten even zoeken naar een plaatsje om onze bus te parkeren en wandelen dan richting afspraak. We stoppen eerst nog bij een noedelrestaurantje om een snelle lunch te nemen. Het eten is simpel maar het smaakt en Veerle merkt in de koelkast tot haar tevredenheid geen Coca-Cola Company drankjes op. Alleen Indonesische merken!

Aan het haventje worden we opgewacht door mensen van Walhi en mensen van de ForBALI-beweging (Forum Rakyat Bali Tolak Reklamasi). Vanavond gaan we meer uitleg krijgen over de problematiek rond Benoa Bay maar nu gaan we eerst met typische vissersbootjes een rondvaart maken op de baai om te kijken hoe de baai er uitziet.

We verdelen ons over drie bootjes en maken een leuke rondvaart over de ondiepe baai die bij laagwater bijna volledig droogvalt. Als keerpunt cirkelen we een paar keer rond een groot bamboeplatform met erop een grote vlag van ForBali, deze vlag werd er geplaatst tijdens een recent massaprotest.

Terug in de haven moeten we door het al veel ondiepere water terug naar de kant waden. We krijgen er dan al een eerste uitleg over de problematiek.

Bootje varen op Benoa Bay met de mensen van ForBALI Blijkt dat het unieke ecosysteem van Benoa Bay (mangroves, koralen, zeegras, slikken schorren, rust- en voedselgebied voor talrijke waadvogels en dit zeker tijdens de jaarlijkse trekbewegingen van SiberiŽ naar AustraliŽ, ..) en het bijhorende traditionele vissersleven van de omliggende dorpen bedreigd wordt door plannen om met gigantische zandopspuitingen kunstmatige eilanden in de baai te creŽren voor het luxetoerisme. Dit project heeft voor een massaal protest gezorgd gedragen door mensen van over heel Bali, IndonesiŽ en zelfs wereldwijd. Meer details over deze strijd gaan we straks te horen krijgen op een meeting in het Walhi-kantoor. Te openlijk willen/durven de ForBALI mensen met ons niet spreken want ze hebben schrik dat ze dan in diskrediet zullen gebracht worden door de overheid omdat ze buitenlands belangen zouden dienen!

Na deze mooie rondvaart en de korte inleiding op de problematiek hebben we nog tijd over om ons wat te ontspannen voor de avondmeeting. We rijden dan maar naar het aan de overkant van deze landtong gelegen Kedonganan Beach.

We hebben hier een 2 uur de tijd om wat rond te wandelen. Geert is de enige slimme van het gezelschap en heeft zijn zwembroek bij. Hij duikt onvervaard de golven in. Veerle en ik, gaan samen met An en Els een wandeling langs het strand maken tot aan de havenpier. Tijdens onze wandeling zien we regelmatig vliegtuigen landen op de nabijgelegen internationale luchthaven van Denpasar.

Als we terugkomen aan ons vertrekpunt drinken we samen iets lekkers op een strandterras en genieten van een mooie zonsondergang.

Dan is het tijd om naar het kantoor van Walhi Bali te rijden voor onze meeting. De meeting zelf is erg goed georganiseerd. We krijgen uitleg aan de hand van een goed gemaakte PowerPoint en in goed Engels. Ook een aantal filmpjes geven ons een goed beeld van de problematiek en vooral van de professionaliteit en het brede draagvlak van deze protestbeweging. Vele kunstenaars en artiesten dragen deze beweging ook een groot hart toe en treden gratis op voor hen of stellen hun talenten ten dienste van het protest (ontwerp banners, logo's affiches, ...) ForBali, volledig gerund door vrijwilligers, steunt financieel op giften en op de opbrengsten van de optredens en verkoop van T-shirts. Ze worden ook ondersteund door Wahli en dus onrechtstreeks door 11.11.11. Wat we zeker onthouden is de deadline van 25 augustus, dan verloopt namelijk de vergunning voor de start van de zandopspuitingen. Als die vergunning dan niet verlengd wordt, is een eerste succes een feit. De volgende stap zal dan zijn om Benoa Bay het statuut van een beschermd gebied te bezorgen. (Ondertussen is het reeds september en is het duidelijk dat de vergunning niet verlengd werd! Een mooi succes van deze sterke beweging!!!). We kunnen aan het eind van deze avond (na het eten van een meeneem-Indonesische maaltijd) niet anders dan hen te ondersteunen door wat T-shirts te kopen. Het is echt een organisatie die een erg positieve indruk op ons achterlaat, zeker omdat ze ondanks heel wat intimidatie van de overheid steeds de massale beweging volledig geweldloos heeft gehouden.

Na deze interessante avond rijden we terug naar het hotel en gaan we slapen nadat we met een paar mensen afgesproken hebben om vroeg op te staan om voor het vertrek naar de luchthaven nog even te gaan zwemmen in de zee.

Hieronder vind je enkele links naar interessante info over het protest tegen de zandopspuitingen in Benoa Bay: