IndonesiŽ-reis Veerle en Raf

(Inleefreis met 11.11.11.)

20 juli tot en met 11 augustus 2018

Dag 14: tempelbezoek - reisdag naar Sumatra

Spectaculaire uitzichten aan de Uluwatu tempel Met een aantal mensen spraken we vandaag vroeg af om nog even naar het strand te wandelen en nog een duik te nemen voor we Bali zouden verlaten. Als iedereen er is wandelen we fluks naar het strand maar daar aangekomen wacht ons een onaangename verrassing. We hielden domweg geen rekening met eb en vloed en aangezien het nu eb is, is de zee heel ver teruggetrokken en is het water vlakbij het strand heel ondiep en dus is er geen mogelijkheid voor een korte zwempartij. Tegenvaller! Dan maar even pootje baden en onverrichterzake terug naar het hotel.

In het hotel willen we nog even ontbijten, maar dat loopt grondig fout. Het aanwezige personeel slaagt er maar niet in om iedereen het bestelde ontbijt in een redelijk tijdspanne te bezorgen. Ook wij ontvangen niet het bestelde maar laten het niet aan ons hart komen en eten gewoon zonder morren wat we krijgen, het is maar een ontbijt.

Als uiteindelijk iedereen toch wat te eten gekregen heeft, stappen we op de bus voor een laatste uitstap op Bali. We hebben nog een voormiddag tijd en gaan een tempel bezoeken niet te ver weg van de luchthaven. We rijden naar de Uluwatu tempel.

Onderweg naar de tempel passeren we langs het park waar het Garuda Wisnu Kencana standbeeld staat. Dit reusachtige standbeeld is in totaal 121m hoog en in dit deel van Bali van overal zichtbaar.

Aangekomen bij de Uluwatu tempel splitsen we ons op om het domein te bezoeken. De tempel zelf vinden Veerle en ik niet zo bijzonder maar hij is wel prachtig gelegen op de rand van een 70 meter hoge klif boven de zee en dat zorgt natuurlijk voor erg mooie, spectaculaire uitzichten.

Het is er wel opletten geblazen als je er rondwandelt want de tempel wordt bewoond door een groep erg brutale Java-apen die er een gewoonte van gemaakt hebben om spullen te stelen van voorbijgangers. Kris, onze 11.11.11-reisleider ondervindt het persoonlijk. Een aap grist vliegensvlug zijn zonnebril van zijn hoofd. Een "toevallig" aanwezige Balinees biedt dan tegen betaling aan om de aap een zakje fruit toe te werpen. Kris betaalt, de man werpt dan zijn zakje fruit en de aap laat onmiddellijk de bril vallen om het fruit te grijpen. Een slinkse samenwerking tussen apen en locals! We blijven van op een afstand het schouwspel gadeslaan en even later is het weer prijs bij een andere toerist en weer is het kassa voor de Balinees! Tja ...

Brutale Java-apen aan de Uluwatu tempel Tijdens de wandeling doe ik nog twee leuke waarnemingen. We kunnen mooi een groepje wenkbrauwbuulbuuls bekijken en bij het terugwandelen naar de uitgang betrap ik nog een Bali skink.

Als iedereen buiten is, eten we nog een hapje terplekke en nemen dan de bus terug naar de luchthaven. Daar worden we eerst nog even gedropt in een "giga-toeristen-supermarkt". Na 5 minuten beseffen we dat dit niks voor ons is en vluchten we de winkel uit om op een terras aan de overkant Geert tegen te komen die de winkel ook niet zag zitten. We wachten dan maar bij een espresso op de souvenir-supermarkters van ons gezelschap.

Als iedereen uitgewinkeld is stappen we voor de laatste keer op de bus. Als we uitstappen op de luchthaven nemen we afscheid van onze chauffeurs die ons een 10 dagen door Java en Bali voerden langs soms moeilijk berijdbare wegen maar steeds op een veilige en vriendelijke manier.

In de luchthaven begeven we ons naar de incheckbalie van Sriwijaya Air om in te checken voor vlucht SJ273 van Denpasar naar Jakarta om 17u15. Het inchecken in groep verloopt erg traag en chaotisch en we zijn blij dat we goed op tijd gekomen zijn, anders waren we in de problemen gekomen. Voor de rest geen klagen. De vlucht is niet echt comfortabel maar het is dan ook een lagekostenmaatschappij. We vertrekken in ieder geval redelijk op tijd en iets na halfzes stijgen we op.

We krijgen een mooi overzicht van Benoa Bay en even later zie ik in de verte de Gunung Agung liggen. De hoogste berg van Bali met zijn 3031m en nog een erg actieve vulkaan. Even later laten we Bali achter ons en vliegen door het invallende duister over Java terug naar Jakarta.

Daar landen we mooi op tijd en hebben we genoeg tijd om onze aansluitende vlucht SJ022 van 20 uur te halen naar Padang in Sumatra. Even vrezen we dat we veel vertraging gaan hebben met onze vervolgvlucht want hij staat op de schermen met een onbepaald vertraging. Wanneer ik info ga vragen aan de incheckbalie van Sriwijaya Air, beweert men dat dit een schermprobleem is want dat de vlieger op tijd zal vertrekken. We gaan dan maar op tijd naar de gates en inderdaad al snel mogen we instappen op onze vlucht en vertrekken we naar Padang.

Na een nieuwe vlotte vlucht, landen we in Padang rond kwart voor 10. In deze kleine luchthaven hebben we snel allemaal onze bagage en als we aan de uitgang komen staat er hotelvervoer op ons te wachten. Ze brengen ons in 45 minuten naar het Pangeran City Hotel.

Aangezien het ondertussen al laat is, zoekt iedereen snel zijn kamer op om te gaan slapen.