IndonesiŽ-reis Veerle en Raf

(Inleefreis met 11.11.11.)

20 juli tot en met 11 augustus 2018

Dag 19: afscheid van Mentawai - terug naar Padang

Ochtendwandeling langs het strand in Peipei Vandaag is het onze laatste dag op Mentawai. Veerle en ik zijn vroeg op en hebben voor het ontbijt nog even tijd. Ik maak samen met Veerle nog een korte strandwandeling. We verbazen ons nog eens over de fantastisch grote en mooie schelpen die je hier overal vindt. Het strand ligt echter ook vol dood koraal. Is dit normaal? Bij het terugwandelen, stoppen we nog even bij een werkplaats waar op traditionele wijze boten gemaakt worden. En dan is het tijd voor het ontbijt en voor het vertrek.

We verdelen ons weer over de twee bootjes en verlaten Peipei. Om de regendag van gisteren goed te maken, stoppen we na een korte boottocht nog bij een idyllisch klein eilandje met een mooi zandstrand. De meeste mensen beperken zich tot een wandeling maar Geert duikt onmiddellijk de zee in om te snorkelen. Ik heb domweg weer niet aan mijn zwembroek gedacht, maar heb toch zin om ook nog wat te snorkelen. Geert en An lenen me een snorkelset en mijn slip zal mijn zwembroek worden... Vlak bij het strand is niet echt veel koraal maar bij de stukken koraal die je tegenkomt, krioelt het weer van de prachtigste vissen. Altijd fijn, snorkelen!

Na een uurtje is het weer tijd om verder te varen. We kunnen deze keer niet langs het mangrove-kanaal varen en volgen op zee de kustlijn van Siberut. Hoewel er in de verte dreigende luchten hangen met onweersbuien, is de zee heel rustig. We komen dan ook heel vlotjes aan in het kleine haventje van Muara Siberut. We wandelen naar ons vorig hotelletje voor een lunch maar als ik onderweg wat jonge kinderen zie voetballen, kan ik me niet bedwingen en speel even met hen mee tot hun grote vreugde. Na afloop volgt er natuurlijk weer een fotosessie.

Na de lunch maken we nog een kort wandelingetje door het dorp samen met Els op zoek naar een ijsje want daar heb ik plots enorme zin in. Maar nergens een te vinden. Jammer ...

Iets na de middag stappen we terug in onze bootjes voor een korte tocht naar de ferry-haven. Iets voor we daar aankomen spotten we nog een groepje dolfijnen. Bij de ferry is het net zoals vorige keer weer een drukte van jewelste maar uiteindelijk komt alles weer in orde en rond halfdrie zetten we koers naar Padang.

Het is een heel andere overtocht dan vorige keer. De zee is erg rustig en ik zit bijna de hele duur op het bovendek te genieten van de wind en de zon. Al snel verdwijnt Siberut achter de horizon en niet veel later zien we Sumatra verschijnen. Na een aangename trip van een dikke 3.5 uur, varen we de Arau rivier op waar we nog op een show vergast worden door het plaatselijk roeiteam dat aan het trainen is.

Na wat wachten hebben we onze bagage en worden we terug naar het hotel gebracht. Daar is het een blij weerzien met Johan, Nelly en Hanna. Nelly's been blijkt inderdaad gebroken en ze heeft nu een gipsverband. Omdat hun reisverzekering wat moeilijk doet over het regelen van een nieuwe vlucht naar BelgiŽ en omdat onze reis toch bijna op zijn einde loopt, hebben ze beslist om de laatste dagen toch samen met ons verder te reizen. Dat is tof nieuws!

Dan is het tijd om ons even op onze kamer te gaan opknappen en ook wat proper wasgoed op te pikken aan de receptie. Nadat iedereen zich geÔnstalleerd en wat kunnen opfrissen heeft, wandelen we naar een iets verderop gelegen Chinees restaurant en genieten daar van een lekkere avondmaaltijd. Daarna nemen we afscheid van enkele van onze Indonesische reisgezellen van de voorbije dagen waaronder mijn wandelmetgezel voor 1 namiddag Chaus. Hierna is het tijd om terug naar het hotel te gaan en in ons bed te kruipen.

Prachtige avondzon bij onze overtocht van de Mentawai eilanden terug naar Padang