IndonesiŽ-reis Veerle en Raf

(Inleefreis met 11.11.11.)

20 juli tot en met 11 augustus 2018

Dag 2: reisdag naar Jakarta - bezoek vissersdorp

Boarden op vlucht TG433 van Bangkok naar Jakarta De vlucht verloopt erg rustig (op een kleine luchtzak na) en mooi op tijd komen we rond halfeen Belgische tijd (5u30 Thaise tijd) aan in Bangkok. Het is er erg druk en het duurt een hele tijd voor we door de security zijn en zo komt het dat we niet lang moeten wachten voor we kunnen boarden op onze verdere vlucht naar Jakarta (TG433). Stipt om 8 uur Thaise tijd stijgen we op voor onze vlucht naar IndonesiŽ.

We zijn nu al een dikke 17 uur onderweg van thuis uit en ik heb nog niet geslapen. Het is voor onze biologische klok 3 uur 's nachts en dus lukt het me om tijdens de 3.5 uur durende vlucht een uurtje te slapen! Wat een goede start van de reis.

Ook deze vlucht op een wat oudere Boeing 777 verloopt vlotjes en Thai Airways zet ons mooi op tijd af in de gigantische luchthaven van Jakarta, een van de drukste luchthavens van de wereld. Als ook de bagage van heel onze groep er is, verlaten we de luchthaven. We worden er opgewacht door Kris (onze Vlaamse reisleider, verantwoordelijke voor AziŽ van 11.11.11) en Hanna en Indri onze Indonesische reisleidsters voor de hele trip.

Voor we de luchthaven verlaten halen we onze eerste Indonesische rupiahs uit de automaat en toveren ons zo om in miljonairs (100 euro is immers ongeveer 1.700.000 rupiah). Als iedereen voorzien is stappen we op onze bus en rijden we door de drukke straten van Jakarta naar ons eerste hotel: het Favehotel Pasar Baru. Twee zaken vallen mij enorm op tijdens de rit naar het hotel: de gigantische verkeersdrukte met de enorme hoeveelheid aan scooters in het verkeer en de alom aanwezige reclame voor de Aziatische spelen die 18 augustus starten met als slagzin: "Sukseskan!". Onderweg naar het hotel houden we nog een tussenstop bij een chinees restaurant voor een lekker middagmaal.

Meeting in Muara Angke met een visser en zijn vrouw Nadat we ons even kunnen verfrissen hebben op onze kamers trekken we er voor de eerste keer op uit. Meteen tijd voor ons eerste projectbezoek. We rijden met onze bus (tergend langzaam door het drukke verkeer) naar een oude visserswijk van Jakarta: Muara Angke. De vissersfamilies leven er in heel eenvoudige omstandigheden maar zijn verknocht aan hun oude ambacht. Ze vissen op groene mosselen. Na de vangst worden de mosselen terplekke door de vissersvrouwen gekookt en zo verkocht. Het schelpenafval wordt gedumpt in de steegjes en vormt er zo een metersdikke laag.

In de wijk hebben we een afspraak met een visser en zijn vrouw en die leggen ons het probleem van hun wijk uit. Men wil in de baai waar zij vissen zandopspuitingen ("reklamasi" in het Indonesisch) doen om kunstmatige eilanden te vormen voor het toerisme en luxewoningen, hierdoor gaan veel van hun visgronden verloren en moeten ze steeds verder varen voor minder vangst. Komt er nog bovenop dat de plaats van hun wijk zou gebruikt worden voor de aanleg van een nieuwe haven voor de toekomstige eilanden. De vissers kregen daarom het aanbod om elders in de stad in sociale appartementen te gaan wonen.

Solidaritas Perempuan (Vrouwen solidariteit) en Walhi (Forum van Indonesische milieuorganisaties), twee organisaties die door 11.11.11 financieel ondersteund worden, steunen de vissers in hun protest tegen deze zandopspuitingen en relocatie.

Na de uitleg krijgen we door de vissers nog een rondleiding door hun wijk. Het is een flinke confrontatie met hun eenvoudige en harde leven.

Na deze uitstap rijden we heel vermoeid (veel slaap hebben we de voorbije dag niet gehad) naar een oud koloniaal VOC-gebouw waar nu een chinees restaurant is en genieten er van een lekker diner met op de achtergrond de soms geslaagde en soms hemeltergende geluiden van Chinese karaokezangers. Na het diner is het de hoogste tijd om naar ons hotel terug te rijden en dringend wat uurtjes te slapen.

Hieronder vind je enkele links naar interessante artikels over de situatie van de vissers van Muara Angke: