IndonesiŽ-reis Veerle en Raf

(Inleefreis met 11.11.11.)

20 juli tot en met 11 augustus 2018

Dag 3: oversteek naar Pulau Pari

Susi verlaat Pulau Pari na haar blitzbezoek Na een welverdiende en goede maar te korte nachtrust, nuttigen we ons eerste Indonesische ontbijt. Het is zo eens iets anders, je dag beginnen met een ontbijt van nasi goreng, noedels, ...

Na het ontbijt laten we onze bagage achter in het hotel en vertrekken we met het hoogstnoodzakelijke voor 1 overnachting ingepakt in onze dagrugzakken naar Pulau Pari. 'Pulau' is Indonesisch voor 'eiland'. Pari is een van de 'Thousand Islands" voor de kust van Jakarta (1000 is wat overdreven, het zijn 110 eilandjes). Het zijn allemaal typische koraaleilandjes met een mooi strand, dan een ring van ondiep water afgescheiden van de oceaan door een koraalrif met een stevige branding.

Enkele taxi's brengen ons gezelschap naar de Marina Ancol haven. Daar ligt een snelle boot voor ons klaar en die zal ons in een uurtje naar Pari brengen. We vertrekken iets voor 9 uur en we worden op deze trip vergezeld door 2 mensen van Walhi. Eťn van hen, Yuyun, heeft zijn zoontje bij, maar die heeft niet echt zeemansbenen en zal de hele overtocht zeeziek zijn.

Heel toevallig brengt vandaag minister van Maritieme zaken en Visserij Susi een bezoek aan Pari. Ze is een zakenvrouw en zit sinds 2014 in de regering en blijkt een echt buitenbeentje te zijn. Normaal gesproken kunnen we haar niet missen want zo groot is Pari niet, een 3 km lang en op zijn breedst een kleine 500m breed!

Na een overtocht van een uurtje over een rustige zee vol met kleine vissersbootjes, varen we de haven van Pari binnen. In de haven is er een grote toeloop van mensen en nee, dat is niet voor ons want net op dit moment verlaat Susi Pari al. Ze vatte haar blitzbezoek heel vroeg aan en is nu al weer weg. We kunnen haar nog net toewuiven. Een gemiste kans voor Kris om haar te ontmoeten.

Aangekomen in de haven wandelen we door het kleine maar drukke dorpje naar onze homestays voor 1 nacht. Het is er heel basic: matras op de grond en als sanitair een frans toilet met een grote bak koud water er langs die dient om door te spoelen en je te douchen/wassen. Gelukkig hangt er wel een airco in de kamer want het is er bloedheet!

Na een welkomstdrankje wandelen we tot aan het strand en zien er de overgebleven mangroves en de nieuwe aanplantingen. We hangen er wat rond en genieten van het warme ondiepe water, de verre branding en de rust.

Tegen de middag wandelen we terug naar de homestay en genieten er van een eenvoudige lunch waarbij ik vooral de vis erg lekker vind, lekker vers en heerlijk gekruid en gebakken. Gelukkig zijn er in de buurt van onze homestay enkele winkeltjes want Veerle heeft dringend een hoed en een zonnebril nodig.

Snorkelen! Na de middag stappen we allemaal op een boot en varen ze met ons naar een leuke snorkelplek aan de buitenkant van het koraal. Onderweg ernaartoe zien we een dolfijn tweemaal opspringen uit het water, geen 5 minuten nadat Kris beweerde dat hier helemaal geen dolfijnen zitten! Het snorkelen is leuk. We zien talrijke mooie koraalvissen en vooral de actieve poetsvissen vind ik leuk. Het koraal zelf ziet er jammer genoeg niet al te best uit.

Terug van het snorkelen, rusten we wat uit en slenteren wat rond in de buurt om dan 's avonds terug naar het strand te wandelen om daar met een stille boot een boottochtje door de mangrove te maken.

Na dit boottochtje eten we in een eettentje langs het strand en daarna hebben we een ontmoeting met de mensen van Pari want ook hier zijn we niet zomaar vrijblijvend gekomen.

Tijdens deze meeting, netjes vertaald door Yuyun de man van Walhi, krijgen we uitleg over de uitdaging waarmee deze mensen kampen. Een groot Indonesisch bedrijf had op onwettelijke manier een claim gelegd op de gronden van Pari om er (net zoals op het buureiland) een luxeresort te bouwen. Het dorp zou dan moeten verdwijnen. Ze spanden een rechtszaak in tegen de firma en wonnen die in eerste instantie. Bij protesten tegen deze firma werden sommige van de inwoners van Pari aangeklaagd en geÔntimideerd. Om zich tegen de volgende stappen van het bedrijf te beschermen en om zich beter te organiseren in de vorm van een coŲperatie, namen de mensen van Pari Walhi onder de arm. De coŲperatie is nu een feit en hun doel is nu om op Pari kleinschalig ecotoerisme uit te bouwen zonder te vervallen in luxetoerisme in dure resorts en er ook voor te zorgen dat het typische koraaleilandmilieu beschermd en bewaard wordt. Hiervoor zullen er onder andere terug mangrovebossen aangeplant worden. Het hele project staat nog in zijn kinderschoenen, maar de mensen leken erg gedreven om er het beste van te maken met steun van Walhi. Als getuigen van hun strijd tref je her en der op het eiland de slogan '#savepulaupari' aan. Het bezoek van deze morgen van minister Susi in het kader van de Wereld Mangrove Dag, stak hen natuurlijk een hart onder de riem.

Na deze meeting, is het tijd om rustig naar de homestays terug te wandelen en proberen wat slaap in te halen.

Hieronder vind je twee links naar interessante artikels over de problematiek van het eiland Pari: