Peru-reis Veerle en Raf

3 juli tot en met 6 augustus 2014

Dag 14: Incatrail dag 3: nagenieten

Sayacmarca Na een koude nacht (3600m hoogte) is het vandaag de laatste lange wandeldag van de Incatrail. We moeten nu ongeveer 18km wandelen, eerst zullen we daarvoor terug een pas moeten overklimmen van 4000m (400m hoogteverschil), dan dalen we terug af naar 3600m en lopen een heel stuk bijna vlak waarna we stevig gaan afdalen naar ongeveer 2700m naar onze laatste kampplaats in de buurt van WiŮay Wayna. (Kaart van de Incatrail - Grafiek van de Incatrail)

De koude ochtendspieren zijn snel verdwenen want het is meteen een stevige klim. Eerst naar de kleine, mooie site van Runcuracay en dan verder naar de pas. We hebben besloten om onze wandeldag niet te laten vergallen door onze Duitse metgezellen en verwittigen Anna-Maria dat we na de uitleg bij de eerste ruine doorwandelen tot aan de volgende site en daar op haar zullen wachten. Boven op de pas klauter ik nog wat hoger en geniet van weer prachtige uitzichten.

We beslissen niet te lang te rusten want er is nu nog maar weinig volk te bespeuren en beginnen vrij snel aan de afdaling. Daar lijkt het bij momenten of we alleen de trail aan het wandelen zijn. Het is er erg mooi en heerlijk rustig wandelen. Na een tijdje komen we aan bij de afslag naar de site van Sayacmarca. We wachten daar op Anna-Maria en samen met haar verkennen we de mooie site. De meisjes klimmen blijkbaar niet meer naar deze site en wandelen meteen door naar de lunchplek iets verder in Chaquicocha.

Prachtige orchideeŽn onderweg We krijgen weer een lekkere lunch voorgeschoteld en nemen een verdiende middagpauze. We laten de meisjes ruim voor ons vertrekken en wandelen dan zelf verder samen met Anna-Maria. Het is nu een 3tal km aangenaam wandelen zonder echt veel stijgen en dalen terwijl we genieten van orchideeŽn, prachtige vlinders en spectaculaire uitzichten. We stappen nu een hele tijd over een bergkam met langs onze ene kant toch wel een erg steile, diepe afgrond. Iets te diep naar Veerles zin ... Op dit stuk moeten we ook een heuse Incatunnel doorwandelen.

Volgende halte is Phuyuputumarca. Weer een incasite met een merkwaardige aaneenschakeling van meerdere Incabaden. Vanaf het uitkijkpunt boven deze site zien we voor de eerste keer terug de Urubamba liggen en ook Aguas Calientes, de stad aan de voet van Machu Picchu. We komen dichterbij!

Hierna volgt er een in mijn ogen erg zwaar stuk. We moeten langs oneindig veel trappen afdalen van +/-3700m naar +/-2700m. Echt vermoeiend.

Kort voor de kampplaats kunnen we kiezen om nog een ommetje te maken langs een laatste grote Incasite, namelijk de site van Intipata. We dalen over de site verder af en komen op onze laatste slaapplaats.

Na ons laatste diner, volgt het afscheid van onze porters met de bijhorende fooi.

Vandaag willen we echt vroeg gaan slapen want we moeten er morgen al om 3 uur 's morgens uit!