Peru-reis Veerle en Raf

3 juli tot en met 6 augustus 2014

Dag 15: Incatrail dag 4: de bekroning, Machu Picchu

Om 3 uur 's nachts opstaan? Waarom niet, het is toch vakantie! De reden waarom we er zo vroeg uitmoeten is niet zozeer om op tijd in Machu Picchu te geraken want uiteindelijk is dat maar een kleine 5 kilometer meer, maar het is gewoon omdat onze porters beneden in Aguas Calientes de eerste trein terug richting Ollantaytambo willen halen. Dus doen we ons best om op tijd ingepakt te zijn, snel iets te eten en dan nemen we afscheid van onze dragers. (Kaart van de Incatrail - Grafiek van de Incatrail)

We stappen in het donker tot aan de controlepost even buiten de kampplaats en mogen daar in de koude ruim 1,5 uur wachten vooraleer de post zal opengaan. Gelukkig zitten we vrij vooraan in de rij en als dan eenmaal de controlepost opengaat, kunnen we vrij snel vertrekken. Ik zet er samen met Veerle een stevig tempo in en we steken heel wat wandelaars voorbij. Als na een tijd het donker plaats maakt voor het ochtendschemer, moeten we even later de laatste heel steile trap opklauteren en bereiken we dan eindelijk Inti Punku, de zonnepoort. Vanaf hier zien we voor de eerste keer Machu Picchu onder ons liggen.

Nu is het wachten tot de zon boven de bergen uitkomt om de zonnestralen dan langzaamaan op Machu Picchu te zien verschijnen. Als een hele tijd na ons, onze Duitse gezellinnen aankomen aan de zonnepoort besluiten zij om meteen naar beneden te wandelen. Zij willen zo snel mogelijk terug in Cusco zijn ...

Wij blijven samen met Anna-Maria een hele tijd boven zitten en laten de meeste wandelaars voor ons naar beneden vertrekken. Als dan eindelijk de zon over Machu Picchu begint te schijnen, dalen wij ook het laatste stuk af naar de oude Incastad.

Machu Picchu

Daar staan de meisjes ons erg humeurig op te wachten. Zij vragen Anna-Maria hun inkomtickets voor Machu Picchu en hun bustickets naar Aguas Calientes. Tot onze stomme verbazing zien we ze even later de bus nemen naar benden zonder Machu Picchu te bezoeken!!! Tja ...

Wij laten ons door Anna-Maria rondgidsen op de site en nemen daarna afscheid van haar. Wij blijven nog wat langer in de oude stad rondhangen. Er zijn heel veel toeristen maar de site is zo groot en er valt zoveel moois te zien, dat we ons daar niet aan storen.

Wanneer we het uiteindelijk voor bekeken houden, nemen ook wij de bus naar Aguas Calientes. Dit drukke, toeristische stadje dat er alleen maar gekomen is voor de toeristen die naar Machu Picchu komen, is helemaal gebouwd rond de spoorlijn die van Cusco komt en daar haar eindhalte heeft. Net als wij in de stad aankomen, is er een kleurrijke processie aan de gang. Mooi om te zien.

Na even zoeken, vinden we het restaurant waar we op kosten van het agentschap kunnen gaan lunchen. We zetten ons op het terras langs de spoorweg en genieten van een heerlijke maaltijd met zo nu en dan een voorbijrijdende trein als decor. Aangezien we nog wat tijd over hebben vooraleer onze trein richting Ollantaytambo vertrekt, nemen we nog een dessert. Spijtig nieuws voor de kok, want die zat al te pintelieren bij de buren en moet nu nog in allerijl voor mijn chocoladetaart zorgen en dat blijkt niet zo eenvoudig want even later zien we hem haastig de stad in verdwijnen om een hele tijd later terug te verschijnen met een mooi stuk chocoladetaart in een zakje dat hij blijkbaar snel bij een bakker gaan halen is!
Het maakt mij niks uit, want de taart is heerlijk!

Na onze maaltijd stappen we naar het station en nemen plaats in de erg luxueuze trein van Perurail. Het is een prachtige rit naar Ollantaytambo, mee door het feit dat de wagons voorzien zijn van grote panoramische ruiten opzij en in het dak zodat je optimaal kan genieten van de mooie omgeving.

In Ollantaytambo worden we opgepikt en netjes afgezet in ons hotel in Urubamba. Daar nemen we uitgebreid de tijd om ons eens lekker te douchen want dat mocht wel eens na vier dagen trekking zonder de mogelijkheid om je te wassen! Die nacht slapen we beiden als rozen, een goed bed slaapt echt wel beter dan een dun matje!