Peru-reis Veerle en Raf

3 juli tot en met 6 augustus 2014

Dag 16: dansers en ruines in Pisac

Fiesta de la Virgen del Carmen in Pisac Na een verkwikkende nachtrust en een lekker ontbijt wandelen we door Urubamba naar het busstation. We zijn van plan een bus te nemen naar Pisac. Voor het busstation probeert een taxichauffeur ons nog te overtuigen om met zijn taxi te rijden, veel sneller en niet zo duur. Gelukkig wimpelen we zijn aanbod af want in plaats van 40 soles zijn we met de bus maar 5 soles kwijt en in plaats van de 3 uur onderweg waar hij ons voor waarschuwde, zijn we er al op een uurtje. Goed geprobeerd zou ik zeggen!

We rijden voor het eerst mee met een gewone lijnbus en dat bevalt ons enorm. Je ziet geen toeristen, maar wel het alledaagse gebeuren in Peru. Alles verloopt ook heel vlotjes en iedereen is altijd erg behulpzaam om je bijvoorbeeld op de juiste bus te helpen .

In Pisac stappen we naar het marktplein om te gaan kijken naar de processie ter gelegenheid van het Fiesta de la Virgen del Carmen. We zijn net op tijd in Pisac want de kerkdienst is bijna afgelopen. Na de kerkdienst worden twee beelden van Maria het dorpsplein rondgedragen, begeleid door een heel aantal dansgroepen. Het is een kleurrijk en tof kijkstuk.

We blijven een hele tijd kijken naar het schouwspel en als de laatste dansgroepen het dorpsplein verlaten, gaan we lekker eten op de binnenkoer van een gezellig restaurantje.

Na de middag gaan we op zoek naar de busdienst die ons naar de top van de Incasite die boven Pisac ligt zou moeten brengen, maar vinden de bus niet. Blijkbaar rijdt ze niet tijdens de fiesta. We nemen dan maar een taxi om ons boven af te zetten.

De site van Pisac is erg groot en tot onze grote verbazing lopen er amper andere bezoekers rond! Het is echt een mooie site. We dalen de site onder een dreigende lucht af tot we na een paar uur rondkijken terug in Pisac belanden. Daar nemen we de lijnbus terug naar Urubamba, hangen de luierik uit en nemen een mototaxi terug naar het hotel. Voor 2 soles kan je niet sukkelen!