Peru-reis Veerle en Raf

3 juli tot en met 6 augustus 2014

Dag 17: wandeling langs Moray en de zoutwinning van Maras - bezoek aan Ollantaytambo

Incasite van Moray Vandaag gaan we er een lange dag van maken dus, je raadt het al, vroeg op en na het ontbijt trekken we meteen terug naar de bushalte. Net als we daar aankomen vertrekt de bus naar Cusco en die moeten we hebben. Geen probleem om nog op te stappen en weg zijn we.

We stappen af aan de afslag naar Maras en nemen daar een te dure taxi naar de Incasite van Moray. Jammer genoeg zijn we te vroeg om de taxi te delen met andere bezoekers en er is geen alternatief.

De site van Moray is echt het bezoeken waard. Je vindt er 4 cirkelvormige terrascomplexen. Eťn van de theorieŽn over deze terassen is dat de Inca's hier een soort landbouwlaboratorium hadden om verschillende zaden en plantgoed te testen in de verschillende microklimaten die er heersen op elk terras. Geen idee of dit klopt maar de site ziet er heel eigenaardig en op die manier indrukwekkend uit.

Na dit bezoek weigeren we beleefd de taxiritten die ons door meerdere chauffeurs aangeboden worden, maar beginnen we dwars door het landbouwgebied op deze hoogvlakte te wandelen richting Maras. Een wandeling van een zestal kilometer. Het is een erg mooie wandeling waarbij we alleen zo nu en dan wat herders of landbouwers tegenkomen. Het enige jammere is dat de toppen van de hoge Andes, die we als decor zouden moeten hebben, niet te zien krijgen want ze blijven de hele dag hardnekkig gehuld in de wolken.

Aangekomen in Maras, een klein dorpje, kijken we even rond, maken een sanitaire stop in het dorpstoilet maar stappen dan meteen door naar de Salineras de Maras. We dalen nu een scherpe vallei in tot we deze oude zoutwinning zien liggen.

Wat een vreemde site. Tegen de noordwest kant van de vallei, zijn allemaal kleine terrasjes gemaakt waarin zout water van een klein riviertje geleid wordt langs een ingenieus systeem van kleine kanaaltjes. Als de terrassen volgelopen zijn, wordt de toevloed van water gestopt en kan het water verdampen en blijft een zoutlaag achter die daarna geoogst wordt. Toch wel een heel vreemd tafereel.

Salineras de Maras Na de salineras dalen we verder af naar de Urubamba en komen op de hoofdweg terecht. Daar wachten we op de bus naar Ollantaytambo. Er komt niet meteen een bus aan, maar dat is hier geen probleem want even later stopt een leeg toeristenbusje dat naar Ollantaytambo moet om toeristen te gaan oppikken aan het treinstation en we kunnen voor een kleine vergoeding met hem mee.

In Ollantaytambo gaan we weer een gigantische Incasite bezoeken. In tegenstelling echter tot gisteren in Pisac is hier enorm veel volk. We zien ook hoe de gegidste bezoeken verlopen en zijn blij dat wij deze sites op eigen houtje verkennen zodat we alles op eigen tempo kunnen doen.

Het bezoek duurt een hele tijd want de site is echt indrukwekkend. Na onze rondwandeling bezoeken we nog even een artisanaal toeristenmarktje en kopen nog wat souvenirs.

Voor onze terugreis spreken we weer een chauffeur van een toeristenbusje aan en hij heeft nog een plaatsje vrij om ons mee te nemen. Aangekomen in Urubamba zoeken we een restaurantje en gaan we lekker eten vooraleer we weer op tijd gaan slapen.