Peru-reis Veerle en Raf

3 juli tot en met 6 augustus 2014

Dag 2: blitzbezoek aan Lima en vlucht naar Arequipa

De Garua hangt over de kustlijn van Miraflores Na ons eerste ontbijt in Peru, hebben we nog wat tijd over vooraleer we opgepikt zouden worden door stadsgids Vanessa om het centrum van Lima te gaan bezoeken. We besluiten om niet in het hotel te blijven wachten en wandelen naar de kustpromenade van Miraflores. We zijn getuige van de Garua, de mist en wolken die tijdens de winter heel typisch zijn voor Lima.
Miraflores is een heel modern district van Lima en we verbazen ons over de chique en dure winkels en gebouwen die we hier aantreffen.
Na onze eerste Sublime chocoladereep (en het zal zeker niet de laatste zijn!) gekocht en verorberd te hebben bij een straatkraampje, wandelen we terug naar het hotel.

Stipt op tijd komt Vanessa ons daar oppikken en met een taxi begeven we ons door het drukke verkeer richting oude centrum.
Wat verder volgt is een echt blitzbezoek aan het centrum. We wandelen langs de Plaza San Martin, bezoeken enkele kerken waaronder de Iglesia de la Merced maar zeker ook de San Francisco kerk met zijn catacomben en oude bibliotheek. Natuurlijk lopen we ook even rond de Plaza Mayor of Plaza de Armas (in elk dorp of stad vind je een centraal plein dat men dan de Plaza de Armas noemt) met het presidentieel paleis, de kathedraal, het paleis van de aartsbisschop en het stadhuis. Op het plein zelf mogen we niet komen want het is om een of andere reden afgezet door de politie. Ook een aantal zijstraten zijn afgezet en dat maakt het voor Vanessa niet makkelijk om ons rond te leiden.

Voor we naar het antropologisch museum verder rijden gaan we iets drinken en een hapje eten in het oudste café van Lima El Cordano (sinds 1905). Veerle neemt er een typisch Peruaans gerecht: causa rellena.

Het presidentieel paleis op de Plaza Mayor van Lima Na een snelle lunch nemen we terug een taxi en moeten we een eindje rijden naar het Nationaal Museum van Archeologie en Antropologie. Het is een erg leerrijk museum dat ons nuttige achtergrondinformatie levert voor onze verdere reis door Peru.

Na het bezoek aan het museum zit ons blitzbezoek aan Lima er op en brengt Vanessa ons per taxi terug naar het hotel. Daar pikken we onze bagage op en staan we er voor het eerst alleen voor. We moeten in het drukke Lima een taxi weten te strikken richting luchthaven en ons liefst niet teveel laten oplichten. We maken gebruik van ons beste spaans (we volgden een jaar spaans in avondonderwijs) en krijgen vrij snel een taxi te pakken die ons voor een redelijke prijs naar de luchthaven wil brengen. Dit ging vlotter dan verwacht!

We zijn netjes op tijd op de luchthaven en vertrekken om 19u35 met een LAN-vlucht naar Arequipa.

Na een 1.5 uur vliegen landen we daar en worden we opgepikt door een chauffeur van Colonial Tours om ons naar La Maison d'Elise te brengen, ons hotel in Arequipa voor de volgende drie nachten.