Peru-reis Veerle en Raf

3 juli tot en met 6 augustus 2014

Dag 21: stranddag in Pimentel en nachtbus naar Chachapoyas

Peruaanse pelikaan in Pimentel Eerst waren we zinnens om nog eens terug naar Lambayeque te rijden voor een bezoek aan het Brunning museum, maar we kiezen er voor om een niet-cultureel rustdagje in te plannen en we trekken voor een dag naar Pimentel. Een stadje aan de Stille Oceaan op een 12tal kilometer van Chiclayo.

We bezoeken eerst even de Plaza de Armas van het drukke Chiclayo maar die is niet echt mooi. We wandelen snel verder en verbazen ons nog eens over de afwezigheid van toeristen in het straatbeeld. We vinden snel een collectivo naar Pimentel maar we zijn blij als we uiteindelijk heelhuids kunnen uitstappen want deze chauffeur zou beter rally gaan rijden!

Pimentel is maar een klein stadje en het strand en de dijk zijn bijna leeg. Het is dan ook niet het toeristische seizoen voor de Peruanen en we zien geen andere buitenlandse toeristen.

Wat wel mooi is, is de lange pier van Pimentel die meer dan 700m de zee in loopt. We wandelen dan ook even over deze pier en verbazen ons over het grote aantal zeevogels, veel meer dan bij ons. De reden zal wel zijn dat de zee er erg visrijk is. We zien pelikanen, aalscholvers, genten, meeuwen, sternen, reigers, ...

Omdat het nog wat vroeg is om te gaan lunchen en onze reisgids zegt dat er in het volgende stadje enkele leuke restaurantjes zijn, besluiten we langs het strand naar het 5 km verder gelegen Santa Rosa te wandelen.

Na een tijdje laten we Pimentel achter ons en lopen we er helemaal alleen, zalig! Rechts van ons de oceaan, links van ons verlaten strandbarretjes met erachter de woestijn. En we hebben nog privé begeleiding ook. Op de weg parallel aan het strand zien we soms voor en soms achter ons een quad met 2 politieagenten.

Genieten van een Pisco Sour met zicht op de Pacific We wandelen een hele tijd, nemen wat foto's van een dode aangespoelde dolfijn en genieten van de zee. Als we zowat halfweg zijn draait de quad voor ons het strand op en komt recht op ons af. Doen we iets verkeerds?
De politieagent spreekt ons vriendelijk maar kordaat aan. Jammer genoeg niet in het Engels maar we begrijpen wel dat hij ons een beetje gek verklaard om hier in ons eentje rond te wandelen met een dure camera en verrekijker aan de schouder. Blijkbaar is dit één van de gevaarlijkste stranden van Peru waar regelmatig overvallen gebeuren. Ze manen ons dan ook aan om om te keren en terug naar Pimentel te wandelen. Een beetje geschrokken volgen we natuurlijk hun raad op en zij blijven ons net als op de heenweg volgen totdat we terug in de buurt van Pimentel tussen de mensen komen. Oef, was dit nu overdreven of niet?

In Pimentel is het ondertussen lunchtijd en aangezien we hier de enige niet-Peruaanse toeristen zijn, komen de binnenroepers van elk restaurantje op ons afgevlogen en hierbij gaan ze overdreven assertief te werk. Ik maak me voor de eerste keer druk in Peru en maak hen kwaad duidelijk dat ik graag zelf even rondkijk om te kiezen waar we zullen eten.
We kiezen er een restaurantje uit en bestellen voor het eerst ceviche. Een goede raad, de ring rode paprika boven op de ceviche is GEEN paprika maar een verdomd pikante peper en dat heb ik moeten uitzweten toen ik die ring vlotjes in 1 keer binnen speelde!
Na de lunch genieten we nog wat van het strand en later op de namiddag sluiten we onze rustdag in Pimentel af met een lekkere Pisco Sour.

We nemen een collectivo terug naar Chiclayo met ditmaal gelukkig een "rustigere" chauffeur. We doorkruisen nogmaals de stad en ik weet maar net te ontsnappen aan een travestiet die bezig is met een straattheater en een gringo in zijn act blijkbaar wel zag zitten.

's Avonds wandelen we met pak en zak door de stad naar de busterminal van Movil Tours want vannacht reizen we met de nachtbus van Chiclayo naar Chachapoyas. We hebben met onze grote rugzakken nog meer bekijks dan anders en zijn blij als we uiteindelijk in het donker op de bushalte aankomen. Om negen uur vertrekken we voor een busreis van ongeveer 10 uur.