Peru-reis Veerle en Raf

3 juli tot en met 6 augustus 2014

Dag 25: bezoek aan Kuelap

Indrukwekkende muren in Kuelap Vandaag gaan we het Machu Picchu van het noorden bezoeken: la fortaleza de Kuelap. Kuelap is het oude machtscentrum van de Chachapoyas. De site is nog veel ongerepter dan Machu Picchu en wordt veel minder bezocht. Naar Machu Picchu komen er een 2500 bezoekers per dag, naar Kuelap een 2500 per jaar! We hebben nu wel de pech dat het vandaag 28 juli is en dat is de nationale feestdag van Peru. Op die dag doen de Peruanen zelf ook allerlei uitstappen en de laatste jaren is Kuelap populairder en populairder geworden. De meeste van deze bezoekers overnachten echter in Chachapoyas en moeten nog een heel eind rijden (+/- 70km) vooraleer ze in Kuelap aankomen. Wij zitten veel dichter bij in Choctamal en we kiezen er ook nog voor om heel vroeg te vertrekken in de hoop dat we de grote massa voor kunnen blijven.

Zelfs van Choctamal is het nog een heel eind rijden naar Kuelap over een bochtige onverharde weg die ons steeds hoger brengt. Kuelap ligt op een bergtop van 3000m hoogte.

Wanneer we op de site aankomen zijn we een van de eersten. We kopen snel onze tickets en starten het bezoek. We lopen eigenlijk bijna op ons eentje rond op deze prachtige site. Timothy gidst ons deskundig rond en hier heeft hij gelukkig wel alle tijd.

Kuelap is groot, echt mooi en nog heel ongerept en soms zelfs amper gerestaureerd wat de ruine een zeer aparte sfeer geeft. De site wordt beheerst door een enorme muur met erin twee heel smalle gangen als doorgang naar binnen. Binnen treffen we de grondvesten aan van tempels en van de typische ronde huizen die we ook al zagen in Pirquilla en Lanche. We vinden ook de mooie typische zigzag motieven terug als versiering.

Na een grondig bezoek wandelen we terug naar de ingang en wat we daar aantreffen slaat onze gids met verstomming. De kleine parking staat overvol en zelfs de laatste kilometer van de weg er naar toe staat langs beide zijden vol met geparkeerde wagens en busjes. Dit heeft hij nog nooit gezien en onze beetje mensen(massa)schuwe gids voelt er zich niet echt blij mee. Wij waren gelukkig op tijd en hebben van de site kunnen genieten in alle rust.

Typisch motief in de Chachapoyas gebouwen We rijden terug naar Choctamal waar we onze lunch voorgeschoteld krijgen die we vanmorgen al bestelden. Veerle en ik eten voor de eerst keer cuy, bij ons gekend als ... cavia. Het is in Peru heel gewoon om cuy te eten je ziet overal hokken met cavia's. Soms lopen ze gewoon los in de huizen en de keukens. Verse proviand bij de hand. De smaak zit een beetje tussen kip en konijn. Best wel lekker maar het is wel een geprul en een geknabbel, niet echt iets voor een stevige eter zoals ik.

We pakken onze spullen, gooien ze in de wagen en rijden terug richting Chachapoyas. Onderweg maken we nog een tussenstop om de site van Macro te bekijken die aan de overkant van een steile vallei te zien valt tegen de steile rotswand.

In Chachapoyas genieten we van een lekkere douche, gaan nog lekker eten in het centrum en gaan dan naar gewoonte vroeg naar bed, want morgen gaan we weer om 6 uur vertrekken.