Peru-reis Veerle en Raf

3 juli tot en met 6 augustus 2014

Dag 28: bezoek aan Trujillo en Huaca de la Luna

Prachtige versieringen in de Huaca de la Luna Na de deugddoende rustdag van gisteren is het weer tijd voor een dagje cultuur. We trekken eerst naar Trujillo. Hiervoor nemen we de fel oranjerode gekleurde busjes die tussen Huanchaco en Trujillo heen en weer rijden.
Aangezien we niet echt onze weg kennen in Trujillo, vragen we aan de busbegeleider om ons te tonen waar we het dichtste bij de Plaza de Armas kunnen afstappen. Hij dropt ons op een druk kruispunt aan de rand van het centrum. We moeten nog een kleine kilometer wandelen.

Trujillo is weer een erg drukke stad met wegen boordevol luid toeterende taxi's en busjes maar de stad is wel veel properder dan Chiclayo en we worden er minder aangestaard. Blijkbaar komen hier heel wat meer toeristen.

Als we aankomen op de Plaza de Armas blijkt die net zo mooi te zijn als we op foto's gezien hadden. De kleurrijke koloniale gebouwen met sierlijk smeedwerk en mooie balkons flankeren een mooi plein. Wat ook leuk is dat we meteen aangesproken worden door een jonge vrouw die voor de stad werkt. Keurig in uniform legt zij ons in geuren en kleuren (wel uitsluitend in het Spaans) uit wat er zoal te zien en te beleven valt in Trujillo en omgeving en hoe we overal kunnen geraken. We krijgen van haar ook een overzichtelijk plannetje van Trujillo en omgeving. Het verbaast ons eigenlijk hoe goed we haar uitleg al kunnen volgen ondanks ons schamele één jaar avondles Spaans. We vragen haar tevens hoe we aan de site van de Huaca's kunnen geraken want die willen we vandaag gaan bezoeken. Als ze over een taxi begint en wij direct reageren dat we liever het lokaal vervoer gebruiken kijkt ze even verbaasd maar legt ze meteen uit waar we de juiste combi zouden moeten kunnen nemen naar de site. Ze leert ons meteen ook even hoe we precies de verschillende combi's kunnen onderscheiden en geeft ons nog wat tips. Echt een heel toffe verwelkoming in Trujillo. Ik vrees natuurlijk wel dat zij dit niet kosteloos zal gedaan hebben zoals meestal in Peru en neem mijn portefeuille om haar iets te geven, maar dat wimpelt ze kordaat af. Ze werkt voor de stad en wil helemaal geen fooi. Dit hebben we nog in geen andere stad meegemaakt. Gastvrij is dat wel.

We kijken nog even rond op de plaza maar we besluiten om straks nog eens terug langs hier te komen want voorlopig is het nog erg bewolkt en we vermoeden dat het nog een pak mooier zal zijn als straks de zon er weer door komt net als gisteren. Het enige wat we nog wel snel even bezoeken is een van de oude koloniale gebouwen rond het plein. In deze gebouwen zitten nu banken en andere grote maatschappijen maar zij moeten wel verplicht bezoekers toelaten. Het is mooi maar ik ben er niet echt wild van.

Na dit kort bezoekje wandelen we naar de plaats waar we onze combi moeten nemen en genieten onderweg van het drukke dagelijkse leven in Trujillo. De plaats waar we moeten opstappen is een erg druk kruispunt en elke combi probeert ons natuurlijk aan boord te krijgen maar dankzij de tips van daarnet wachten we geduldig tot de juiste aangereden komt en rijden door het hectische verkeer naar Campina de Moche.

De combi rijdt nog iets verder tot aan de site van de Huaca's. We stappen uit op de parking van het museum en gaan dit eerst bezoeken. Het is weer een prachtig, modern en zeer interessant museum. Echt de moeite waard. We komen er enorm veel te weten over de Moche en Chimu cultuur.

Na het museum stappen we langs de weg door de woestijn tot op de eigenlijke site. Op de site bevinden zich twee grote tempels. De grootste, de Huaca del Sol, kunnen we niet bezoeken want daar is men volop opgravingen aan het doen. De kleinste of beter, de minst grote van de twee, de Huaca de la Luna kunnen we wel bezoeken. We moeten wel aanpikken bij een Spaanstalige groepsrondleiding want individueel mogen we de site niet bezoeken.

De Huaca de la Luna is weer zo'n immens grote adobe tempel gebouwd uit miljoenen adobe stenen tegen de bergflank van de Cerro Blanco. De tempel werd gebouwd door de Moches en dit ongeveer van 0 tot 600 AD. Het bizarre is dat elke generatie heersers de bestaande tempel liet volstapelen met stenen om op de nieuwe fundamenten een nieuwe, grotere tempel te bouwen, maar steeds in dezelfde stijl en volgens dezelfde principes. Bij de opgravingen heeft men nu verschillende van die niveaus blootgelegd en komen mooie friezen te voorschijn.

Plaza de Armas van Trujillo Het is echt een prachtige tempel en samen met het bezoek aan het museum en met de overzichtelijk infoborden kunnen we ons een redelijk beeld vormen van hoe het eens geweest moet zijn.

Na het bezoek eten en drinken we iets kleins en kopen we nog een mooi souvenir voor onszelf.

We stappen in een klaarstaande combi en rijden terug naar Trujillo. Daar moeten we even onze weg terugzoeken naar het centrum maar als we dan op het centrale plein aankomen, baadt dat in een warme avondzon en ziet het er nog veel mooier uit.

Terwijl we wat aan het rondkijken zijn, worden we net als vanmorgen aangesproken maar dit keer door een politieman in een smetteloos wit uniform. Blijkbaar is hij een lid van de toeristenpolitie. Hij doet een beleefd babbeltje met ons en biedt ons dan aan om het stadhuis van binnen eens te bekijken. We moeten ons gewoon aanmelden bij zijn collega aan de ingang. We laten ons natuurlijk niet pramen en mogen inderdaad het stadhuis bezoeken. De raadszaal ziet er prachtig uit en nog mooier is dat we even op het officiële balkon aan de raadszaal mogen gaan kijken vanwaar we een mooi overzicht over de Plaza de Armas hebben.
De politieman wil ook weer absoluut niet getipt worden. Echt een toeristvriendelijk stadsbestuur!

Het begint al laat in de namiddag te worden en we willen liefst voor het donker terug in Huanchaco zijn, dus stappen we naar de buitenring op zoek naar een bus of combi die ons terug kan brengen. Onderweg kopen we voor de verandering nog een souvenir. De combi is snel gevonden en even later zijn we terug in Huanchaco. We stappen iets voor het centrum uit en eindigen de dag met een korte strandwandeling. De zonsondergang is vandaag een heel pak minder mooi. Als avondeten gaan we bij een Hollander die daar een vegetarisch restaurant (Otra Cosa) uitbaat. Niet slecht, maar ook weer niet uitzonderlijk. Maar het was wel nog eens plezant om met andere mensen Nederlands te kunnen praten.