Peru-reis Veerle en Raf

3 juli tot en met 6 augustus 2014

Dag 32: Olleros trekking dag 2

Na een slechte nachtrust door de slechte kwaliteit van de slaapmatjes (zelfs 2 op mekaar helpen niet), sta ik lichtelijk geradbraakt op. Het is koud buiten, tegen het vriespunt aan, maar een kop warme thee die voor ons klaarstaat helpt ons opwarmen. We krijgen ons ontbijt voorgeschoteld en ook ons lunchpakket is al klaargemaakt. Wat een luxe!

Na het ontbijt breken we mee het kamp op en laden alles op de paarden. Dan vertekken we voor onze volgende tocht die zou ons 13.5 km verder moeten brengen naar Shongopampa ook op een dikke 4000m hoog maar we moeten onderweg wel over de Yanashallash pas die 4700m hoog is.

Boven op de Yanashallash pas Gisteren was de natuur nog vrij lieflijk, een mooie grazige vallei met prachtige uitzichten, vandaag wordt de natuur ruwer en ruwer bij elke meter die we stijgen. Het is opnieuw prachtig weer, maar op de plekken in de schaduw merken we nog ijsplekken op en is het nog stevig koud. We klimmen gestaag naar de pas. Het is een prachtige wandeling, nooit echt té steil. We voelen beide dat hier toch een pak minder zuurstof in de lucht zit, maar buiten wat kortademigheid hebben we nergens last van.

We komen onderweg nog enkele mooie bergmeertjes tegen en het zicht aan de linkerkant wordt de hele tijd gedomineerd door de 5722m hoge top van de Urwashrahu. We verwonderen ons over de grote verscheidenheid aan bloemen die we hier op grote hoogte nog aantreffen.

De pas lijkt steeds heel dichtbij, maar dat bedriegt enorm in de bergen. Als we uiteindelijk na een hele tijd klimmen op de pas aankomen zijn we moe maar voldaan. Dit hebben we toch maar weer mooi gedaan! En dat precies op onze 27ste huwelijksverjaardag!!!

Er staat een strakke wind op de pas en die is niet bepaald warm. We bewonderen de uitzichten aan beide kanten en nemen natuurlijk de verplichte foto's vanop ons hoogste wandelpunt op de reis. ook heel bizar is het feit dat we hier echt in the middle of nowhere GSM-ontvangst hebben! Blijkbaar ligt er een 30tal km verder een grote mijn met een sterke GSM-mast en aangezien we hier vrij hoog zitten kunnen we op de pas de GSM-stralen van deze mast ontvangen. We profiteren ervan om onze kinderen een SMSje te sturen vanop ons hoogste punt.

We blijven door de koude niet te lang op de pas en zetten de afdaling in langs de andere zijde. Hier merken we duidelijk de restanten van een oud pre-Inca pad. Het slingert zich langs de steile bergflank naar beneden naar de vallei aan de andere zijde.

Door deze vallei moeten we nog een eind verder afdalen om aan te komen op onze volgende kampeerplek. Onderweg zien we weer verschillende herders en hun dieren. We doen een van de kinderen een plezier door hem wat koekjes toe te stoppen.

Aangekomen op de kampplek van Shongopampa is het weer snel de tenten opzetten en maken we nog een wandelingetje in de buurt terwijl David voor het eten zorgt.

Na het eten is het weeral donker en wordt het stevig koud en is er heel veel wind. We kruipen dus snel in onze slaapzakken. Ik plooi mijn matjes dubbel zodat ik tenminste onder mijn heup vier lagen heb en dat ligt inderdaad beter! Maar het wordt die nacht echt wel heel koud, zo koud dat ik 's nachts nog mijn jas bij aantrek om te slapen.

Gelukkig moesten we het materiaal niet zelf dragen