Peru-reis Veerle en Raf

3 juli tot en met 6 augustus 2014

Dag 33: Olleros trekking dag 3 - nachtbus naar Lima

De Huantsan domineert de vallei Na een ijskoude nacht staan we op en merken we dat het gras mooi wit aangevroren is en dat zelfs op het stromende water in de buurt van onze tent een dun laage ijs staat! Geen wonder dat het koud was in ons tentje! Maar de warme kop thee die we van David krijgen en het stevige ontbijt zorgen ervoor dat we snel opwarmen. Terwijl we de tenten afbreken komt de zon alweer achter de bergen tevoorschijn en die warmt ons verder op. De overschot van het eten laten we achter bij twee kinderen die familie blijken te zijn van onze paardenman. Als alles opgeruimd en opgeladen is, vertrekken we voor onze laatste wandeldag.

We gaan van hier nog een 12 km moeten wandelen tot Chavin en we gaan daarbij constant geleidelijk afdalen want we moeten 750m zakken.

We komen vlug in meer bewoond gebied waarbij we snel de overgang maken van veeteelt (schapen), naar landbouw. Na een tijdje, lopen we constant tussen de landbouwterrassen. Uiteindelijk komen we aan in een klein dorpje waarbij we merken dat het binnenkort verkiezingen zullen zijn. Meerdere huizen zijn immers beschilderd met logo's en slogans van politieke partijen.

Vanaf dit dorpje volgen we een iets grotere onverharde weg die ons tot in Chavin zal brengen. De weg zelf is wat saai maar de zichten zijn wel erg mooi. Het eerste deel van de weg hebben we een prachtig zicht op de Huantsan, met zijn 6369m hoogte de 8ste hoogste berg van Peru.

Het is ook weer fijn dat we hier als enige toeristen op pad zijn en dat we mooi het dagelijkse plattelandsleven van de Peruanen kunnen bekijken zonder ons opdringerig te voelen.

Na een hele poos wandelen zien we onder ons Chavin en de archelogische site liggen. We slaan dan links van de weg een smal en heel steil ezelspad in en dalen af naar het dorp. Beneden in het dorp staan we inderdaad voor de gesloten deuren van de site. We waren er al op voorbereid maar we zijn toch nog teleurgesteld. Chavin de Huantar zou echt heel mooi zijn en vooral een overblijfsel van de oudste georganiseerde beschaving in Peru. Jammer, heel jammer ...

We slenteren dan maar het dorp in en daar valt niet zo echt heel veel te zien. We nemen afscheid van onze paardenman (die ik nu al drie dagverslagen na elkaar zo oneerbiedig benoem omdat we zijn naam vergeten zijn) want die gaat in 2 dagen de wandeling in omgekeerde richting maken om terug naar huis te keren.
David probeert vervoer terug naar Huaraz te regelen en houdt een combi tegen, die zit echter propvol en als wij er samen met ons materiaal nog bijmoeten zie ik zo de lange rit naar Huaraz niet zitten. Onder het mom dat ik eerst wat wil eten en drinken en nog even een sanitaire stop wil maken, laat David met wat tegenzin de combi rijden. We hebben echter geluk want na mijn afgedwongen tussenstop komt er plots een grote bus de hoek om en dit blijkt de lijnbus naar Huaraz te zijn. Geen grote luxe maar plaats genoeg en veel beter dan de combi!
We laden alles in en stappen op. Bij het vertrek rijden we nog langs de site van Chavin en vertelt David ons nog wat weetjes over wat er te zien valt, maar dat maakt het bij mij alleen maar vervelender dat we het niet konden bezoeken.

Gigantisch Christusbeeld aan de ingang van de ingang van de Kahuish tunnel Al snel zet ik mijn irritatie van mij af want de weg die we nu volgen slingert zich met steile lussen omhoog naar de Kahuish tunnel op 4516m hoogte en de uitzichten zijn weer enorm mooi. Vlak voor de ingang van de tunnel staat nog een enorm groot Christusbeeld. Na de tunnel stopt de bus even zodat we buiten wat kunnen rondkijken.
En dan gaat het terug bergaf waarbij we nog langs het grootste meer van het Huascaran Nationaal Park rijden: het laguna Querococha.

Na enkele uren komen we aan in Huaraz. We stappen met David van de bus en laden al ons materiaal in een taxi. We zetten het kampeermateriaal af bij het agentschap en dan pikken we onze bagage op in ons hotel. Hierna brengt David ons naar een hostal waar we een kamer hebben tot vanavond zodat we ons even kunnen douchen. Hier nemen we nu ook afscheid van David die zich uitgebreid verontschuldigt voor het Chavin debacle maar dat is niet nodig voor ons want wij zijn er van overtuigd dat het de eigenares van het agentschap in Huaraz is die dit slecht geregeld heeft.

Nadat we 3 dagen zweet en vuil van ons afgespoeld hebben trekken we nog even Huaraz in en gaan er erg lekker en vrij luxueus eten in een restaurantje, Chilli Heaven, in Parque Ginebra. dat mocht wel na drie dagen sobere kost en vooral dat hadden we nog tegoed om onze huwelijksverjaardag te vieren.

Na de heerlijke maaltijd kuieren we nog wat door de avondlijke drukte van Huaraz en beseffen dat onze reis er bijna op zit. Tegen 21u gaan we terug naar onze hostal en worden we opgepikt door de eigenares van het agentschap zelf die ons naar de bushalte van Cruz del Sur zal brengen. Ook zij begint met excuses voor het geflopte bezoek aan Chavin maar als ze daarbij allerlei idiote uitvluchten begint te bedenken, ben ik het beu. Ik stap uit de taxi, pak onze spullen en been de bushalte in zonder haar nog te groeten. Ik had het even met haar gehad, een trip slecht regelen dan nog een stevig bedrag dubbel proberen aan te rekenen en dan tenslotte je fout nog niet kunnen toegeven. Dat gaat toch te ver voor mij.

Maar kom de trekking was prachtig en de rest kunnen we toch niet meer veranderen.

Stipt om 22 uur vertrekt onze nachtbus naar Lima. Bij het inchecken vraagt men ons welke halte we willen afstappen in Lima. Oeps, geen idee. Op onze tickets staat Plaza Norte, maar Jean-Paul die ons komt oppikken morgenvroeg woont eerder in het zuiden van Lima? Ik probeer hem nog te contacteren per SMS maar heb geen bereik. Tja Plaza Norte dan maar zoals op de tickets staat, zeker ...???