Peru-reis Veerle en Raf

3 juli tot en met 6 augustus 2014

Dag 34: stranddag in Lima - terugvlucht naar Amsterdam

Heerlijke pescado a la macho Na een rustige nacht in de Cruz del Sur bus waarbij ik voor de eerste keer redelijk geslapen heb (wat wel iets te maken zal gehad hebben met de voorbije vermoeiende dagen met weinig slaap), komen we om 6u 's morgens aan in de terminal Plaza Norte in Lima. We stappen uit en gaan op zoek naar Jean-Paul van Safe in Lima die ons zou komen oppikken of iemand met een naambordje met onze namen op.
De terminal is erg groot met meerdere uit- en ingangen en we vinden niet zo snel iemand. We besluiten dan maar even af te wachten want de bus was wel erg goed op tijd in Lima. Na een half uurtje nog steeds niemand te zien. Na enkele pogingen krijgen we Jean-Paul aan de telefoon en die is erg verwonderd dat zijn vrouw Geraldine ons nog niet gevonden heeft want zij zou al in de terminal zijn. Hij belooft van haar te bellen en ons dan terug te contacteren. Even later belt hij ons op en zegt dat Geraldine al een half uurtje op ons staat te wachten aan de krantenkiosk. We zoeken ons rot naar een krantenkiosk maar vinden er geen. Dan maar terug Jean-Paul contacteren. En wat blijkt. We staan natuurlijk op de verkeerde terminal. We hadden moeten uitstappen op de terminal Javier Prado. We staan nu aan de noordkant van Lima en moeten eigenlijk in het zuiden zijn!

We spreken af met Jean-Paul dat we een taxi zullen nemen naar de andere terminal en hij zorgt er voor dat zijn vrouw op ons zal blijven wachten. Na wat pingelen vinden we een taxichauffeur die ons voor een aanvaardbaar bedrag wil brengen. En dan blijkt dat we toch echt wel uit de richting zaten want het is nog een klein uur rijden naar de andere terminal. Als we daar uiteindelijk aankomen, komt er meteen een vrouw op onze taxi afgestapt en het blijkt Geraldine te zijn. Oef! We verontschuldigen ons voor het misverstand waardoor ze nu bijna 2 uur heeft zitten wachten op ons.

Samen met haar nemen we een taxi naar hun appartement in Miraflores. Daar aangekomen praten we wat bij met Jean-Paul over onze voorbije reis. We mogen een kamer gebruiken om ons wat op te frissen van de nachtbus en trekken daarna Miraflores in.

Als afscheidslunch van Peru gaan we op aanraden van Jean-Paul eten bij Segundo Muelle. Het is een chique restaurant, niet iets waar wij gewoonlijk komen. Maar we genieten er van een heerlijke maaltijd waarbij we er in slagen om toch wel heel typische Peruviaanse gerechten op tafel te krijgen. Veerle neemt een ceviche (de rauwe in limoen gemarineerde vis), ik kies voor pescado al la macho (vis met een licht pikante romige saus met daarin allerlei zeevruchten). Om het helemaal af te maken drinken we ook nog een Pisco sour. Ja, onze laatste maaltijd op Peruaanse bodem is af. Als je vergelijkt met wat de voorbije weken zoal betaalden voor ons eten, is het hier erg duur maar als je dan denkt wat je in BelgiŽ zou betalen voor een gelijkaardig menu dan valt dat allemaal weer best mee.

Incastern Na onze lunch is het tijd om terug te wandelen naar het appartement van Jean-Paul. Op de terugweg passeren we nog even langs de pier van Miraflores waar we heel uitgebreid een foeragerende Zuid-Amerikaanse zwarte scholekster kunnen observeren en waar we ook een groep zeldzame en erg mooie Incasternen kunnen bekijken. Wat ook mooi is, zijn de talrijke felgekleurde Rode rotskrabben die op de rotsblokken van de pier zitten.

Aangekomen op het appartement, nemen we afscheid van Jean-Paul en zijn vrouw en stappen in het busje dat hij voor ons geregeld heeft om ons naar de luchthaven te brengen.

Gelukkig zijn we goed op tijd op de luchthaven want de incheckrij bij de KLM-balie is erg lang. Ik had nooit verwacht dat zoveel mensen met zoveel bagage op 1 vliegtuig zouden kunnen!

Na het inchecken eten we met de rest van onze soles nog snel een broodje, kopen een laatste souvenirtje en gaan dan maar naar de gate. Alle controles verlopen vlot en met een kleine vertraging vertrekt onze Boeing 777 rond 20u30 richting Amsterdam voor een vlucht van ruim 12 uur. We zien de lichtjes van Lima en Callao onder ons verdwijnen en ons verblijf in Peru zit er op.