Peru-reis Veerle en Raf

3 juli tot en met 6 augustus 2014

Dag 4: Arequipa: rust in het klooster - drukte op de markt

Vroeg uit de veren, uitgebreid ontbijten en dan snel de stad in voor onze laatste dag in Arequipa.

Wanneer we in het centrum aankomen, heerst er een gezellige drukte en van overal stromen piekfijn uitgedoste politie- en legereenheden toe op de Plaza de Armas. Er is een eretribune opgericht en na een uitgebreide ceremonie wordt onder het zingen van het volkslied de vlag van Peru gehesen. Niet alleen politie en militairen zingen het volkslied maar ook de de andere aanwezige peruanen zingen uit volle borst mee, de hand op het hart. Wat een patriotisme!
We vragen na wat er voor speciaals te vieren valt en dan blijkt dat dit soort ceremonieŰn in heel het land elke zondag plaatsvinen in de grotere steden!

Monasterio de Santa Catalina We wachten echter niet op het einde van de ceremonie want vandaag staat een bezoek aan het beroemde Monasterio de Santa Catalina op het programma. Je leest vaak in de beschrijvingen dat dit een echt dorp in de stad is en dat klopt ook. Het is heerlijk vertoeven in het klooster terwijl je van het ene steegje in het andere terechtkomt regelmatig passerend langs mooie binnenplaatsjes. Het gebruik van de warme kleuren en de aanwezigheid van massa's bloemen maakt het klooster een echte lust voor het oog. Ook het feit dat we vroeg op de dag binnengegaan zijn, draagt bij tot de rust. In het klooster zaten vooral dochters van vooraanstaande families en ze hadden er naar kloosternormen een erg luxueus leven met zelfs eigen personeel. Tot op heden is een deel van het klooster bewoond.

Na de rust van het klooster hebben we nu behoefte aan iets levendigers en we trekken naar de grote Mercado San Camilo, een grote overdekte markt voor de Arequipanen. Onderweg naar deze markt wandelen we eerst nog even door de Claustros de la Compa˝ia. Dit was vroeger een deel van een ander klooster maar is nu een prachtig complex met enkele luxueuze winkels.

We trekken verder naar de markt en het is duidelijk dat dit geen toeristische trekpleister is want slechts enkele blokken verwijderd van de Plaza de Armas met zijn talrijke toeristen, zien we amper nog andere toeristen rondwandelen. Bij de markt aangekomen is het een drukte van jewelste. Je kan op deze markt echt alles te koop vinden: groeten, fruit, kruiden, vlees, vis, eetkraampjes, kleding, souvenirs, electronica, ... noem maar op. Ik vind het echt geweldig om tussen de kraampjes te slenteren en de geuren en kleuren in me op te nemen. Plots knallen er achter ons voetzoekers en horen we muziek en blijkt er een mini-pocessie over de markt rond te trekken.
Echt een leuke plek om eens te bezoeken!

Na het marktbezoek doen we nog wat inkopen voor de Colca Ca˝yon trek die morgen begint: we kopen allebei een hoed (geen zicht maar we gaan daar geen spijt van krijgen!), wat energiesnoep en de "verplichte" cocasnoepjes.

We wandelen terug naar het hotel langs het Monasterio de la Recoleta, maar dat is jammer genoeg niet geopend op zondag... Voordeel is nu wel dat we op tijd in Yanahuara zijn om de zonsondergang op de Misti te bewonderen. Echt mooi!

Terug in het hotel maken we onze rugzakken klaar voor de Colca Trekking en gaan we terug de stad in om even af te spreken met de mensen van Colonial Tours. We keren daarna snel terug naar het hotel en gaan vroeg slapen want zij komen ons al om 3u 's nachts oppikken!