Peru-reis Veerle en Raf

3 juli tot en met 6 augustus 2014

Dag 5: Condors spotten - afdalen in de Colca canyon

Om 20 voor 3 loopt de wekker af, snel opstaan, onze zakken inpakken en naar de lobby van het hotel. Stipt om 3 uur komt Colonial Tours ons oppikken. Onze bagage blijft achter in het hotel en zal door Colonial Tours binnen enkele dagen op de bus gezet worden die wij dan nemen naar Puno. Als dat maar goed komt!

We stappen in het busje dat klaar staat, groeten onze medereizigers en we zijn vertrokken voor een rit van een 3tal uur naar Chivay. Om daar te geraken moeten we over een pas van 4900m, het hoogste punt dat we tijdens onze reis zullen bereiken. In het busje worden dekentjes uitgedeeld, ik zie het nut er niet meteen van in want met mijn jas aan heb ik het meer dan warm genoeg. Later ben ik heel blij met het dekentje want op 4900m hoogte vriest het 's nachts stevig en dat voelen we in ons busje!

Andescondor bij Cruz del Condor Bij het ochtendgloren komen we aan in Chivay en krijgen we een eenvoudig ontbijt aangeboden in een hostel. Na het ontbijt rijden we verder richting Cruz del Condor. Dit is een uitkijkpunt aan de Colca Canyon waar je met wat geluk de condors 's morgens ziet opstijgen op de eerste thermiek.
Het is nog een stevige rit, vooral omdat het een heel eind over een onverharde weg gaat.

Uiteindelijk arriveren we rond half negen aan Cruz del Condor en kan het wachten beginnen. We hebben geluk! Na een tijdje duiken er verschillende condors op. We spotten er 7 in totaal, mannetjes, vrouwtjes, jongere en oudere vogels. Met hun spanwijdte die kan gaan tot 3m vormen ze echt een prachtig schouwspel. Jammer genoeg gaat ondanks hun bescherming ook in de Colca Canyon hun aantal achteruit. Een 10tal jaar geleden nog 54, nu nog 37.

We kunnen niet erg lang genieten want onze gids voor de trekking maant ons aan om te vertrekken. Wij moeten met onze groep (die blijkbaar alleen uit ons tweetjes en de gids bestaat!) nog verder naar Cabanaconde om de trekking te starten en dan moet het busje terugkeren om de "dagjestoeristen" (de rest van onze busgezellen) op te pikken en terug te brengen naar Arequipa. Ik snap niet dat mensen dit als daguitstap willen doen!

We worden gedropt iets buiten Cabanaconde. Voor we aan de afdaling in de canyon beginnen, vraag ik onze gids Norma, wat het heel moderne gebouwtje is dat daar staat. Blijkbaar werd het gebouwd als museum voor Juanita, het ijsmeisje, maar door allerlei redenen is de mummie hier nooit geraakt en nu staat het museum doelloos leeg.

Rond een uur of 10 kunnen we dan aan onze afdaling in de canyon beginnen. Het is heel warm, droog en enorm stoffig maar wel spectaculair mooi. We treffen het ook met Norma, onze gids, ze spreekt goed engels en is echt heel goed op de hoogte van zowel fauna en flora als geschiedenis. Ze is zelf afkomstig van een van de dorpen uit de canyon. Als ze dan ook nog onderweg rondslingerende flesjes begint op te rapen, kan ze bij ons niets meer verkeerd doen!

Het is mooi om te zien hoe de buurt van de dorpjes aan de overzijde groen kleurt. De grond is blijkbaar erg vruchtbaar in de canyon en mede door een intensieve irrigatie kan er goed aan landbouw gedaan worden. Blijkbaar betekent het woord "Colca" dan ook overvloed in het Quechua (oude indianentaal die nog steeds gesproken wordt).

In de namiddag komen we aan in San Juan de Chuccho, een klein dorpje waar we gaan overnachten in een heel sobere lodge. Ik voel me niet echt lekker (darmproblemen en wat koorts) en neem een pil en kruip in bed. Veerle helpt wat bij het koken en heeft nog een gezellige avond.