Peru-reis Veerle en Raf

3 juli tot en met 6 augustus 2014

Dag 7: stevige klim uit de Colca canyon - condors spotten - doorreis naar Puno

Vandaag moeten we er voor de verandering nog maar eens vroeg uit. De afspraak is dat we om 5 uur beginnen aan onze klim uit de canyon. We moeten niet echt ver stappen maar we moeten wel van 2200m naar 3300m gaan en dat willen we doen voor het echt warm begint te worden. Onze gids Norma zegt dat we het op een viertal uur zouden moeten klaren.

We vertrekken in het donker met onze Petzls op het hoofd. Het geeft een avontuurlijk gevoel om in het donker over een steil muilezelpaadje te wandelen met alleen maar het licht van je lampje. Regelmatig zien we boven en onder ons op de helling nog andere lichtjes. We zijn niet alleen.

Na een tijdje komt de zon op en kunnen we weer genieten van de spectaculaire uitzichten. Het is constant steil klimmen maar eens je in je ritme komt is het best te doen. Na een drietal uurtjes zijn we naar grote tevredenheid van Norma boven. Niet alle toeristen halen het en ze komen lichtelijk gegeneerd boven op de rug van een muilezel.
We genieten boven nog even na op de rand van de canyon en stappen daarna verder naar Cabanaconde. In het centrum krijgen we een ontbijtje in een gezellige bar.

Jammer genoeg hebben we geen tijd om wat door het dorp te slenteren want de bus van Colonial Tours komt ons al oppikken en rijdt met ons terug naar Cruz del Condor om de nieuwe lading dagjestoeristen op te pikken. Bij Cruz del Condor hebben we geluk want de condors laten zich nog maar net zien en dus kunnen we nog meegenieten van het indrukwekkende schouwspel. Deze keer spotten we 8 condors en op zeker moment scheert er eentje op minder dan 5 meter van ons langs. Whaawh!!!

Als de condors weggezweefd zijn, rijden wij verder met een nu propvol busje. We stoppen nog op enkele prachtige uitkijkpunten over de canyon. Bij al deze miradors staan mensen souvenirs te verkopen en bij één van hen koopt Veerle een erg mooie hoed. We eten er ook nog een tuna (een zoete cactusvrucht met rozerood vruchtvlees).

Landbouwterrassen in de Colca Canyon

Dan rijden we verder naar Chivay waar we kunnen aanschuiven aan een lunchbuffet. Mijn maag- en darmstelsel is terug in orde en ik laat het me smaken. Vooral de Peruaanse soepen hebben mijn hart al veroverd!

Na de lunch rijden we terug richting Arequipa waarbij we weer over de pas van 4900m moeten. Ergens halfweg stappen wij echter over op een bus naar Puno die normaal gesproken onze rugzakken zou moeten meegebracht hebben uit Arequipa. Dit blijkt gelukkig te kloppen.
We nemen hier ook afscheid van Norma, onze schitterende gids van de voorbije dagen. Ze regelt ook nog even met de busbegeleider van onze nieuwe bus dat die onderweg enkele fotostops inlast om ons de cameloïden van de altiplano te laten zien. We rijden namelijk door een reservaat waar we op de heenweg niks van zagen omdat we dan door het donker reden. In dit reservaat zitten massa's lama's en alpaca's (de gedomesticeerde soorten), redelijk wat vicunjas en enkele heel zeldzame guanaco's (de wilde soorten).

Vicunjas op de altiplano Onze niewe gids doet inderdaad een paar heel korte fotostops en we zien talrijke lama's en alpaca's. Ook een paar groepjes vicunjas kunnen we mooi bekijken. Guanaco's zijn echt heel zeldzaam en die zien we dus niet.
We stoppen ook nog even bij een mooi meer op de altiplano en onderweg zien we heel veel caracara's en in een ander meer enkele flamingo's.

Uiteindelijk arriveren we in het donker in het enorm lawaaierige en drukke Puno en de bus zet ons af aan de voordeur van ons hotel. Blijkt dat daar ook nog twee vlaamse meisjes afstappen die ook door Peru aan het reizen zijn met Safe in Peru. Ze hebben voor de volgende dagen hetzelfde programma als ons. Zij trekken nog de stad in maar wij zijn toch wel moe na deze erg lange dag en besluiten op tijd te gaan slapen.